Полоцкий государственный университет

Полоцкий
государственный
университет

Шоцкий П.П. Стратегии личностно-ориентированного обучения студентов в современных условиях профессионального образования

В современном образовании требуется активная личностная позиция, мобильность, разносторонность, способность обучающегося оперативно занимать определенное место в социальной группе, адаптироваться к условиям окружающей среды, вследствие чего рассматриваемая проблема стратегий личностно-ориентированного обучения студентов в современных условиях профессионального образования приобретает весомый характер. Для решения этой проблемы нами определены стратегии, суть которых заключается в непосредственной зависимости профессионального становления будущих педагогов от личностной направленности всех звеньев вузовского процесса. Цель, содержание, формы и методы методической работы должны стимулировать ведущие смыслообразующие мотивы профессионально-педагогической деятельности, закреплять педагогические ценности. Особое внимание отводится созданию в высшей школе образовательной среды, где превалирует идея целевой ориентации дидактических и методических средств на личность, а также стимулирование нестандартной, инновационной, творческой деятельности.

STRATEGIES OF PERSONAL-ORIENTATED TEATING STUDENTS IN MODERN CONDITIONS OF PROFESSIONAL EDUCATION

P. SHOTSKY

Modern education demands active personal position, mobility, broad scope, ability to occupy some place in a social group, to adapt to the surrounding situation. As a result, the problem under study which deals with the strategies of personal-orientated teaching students in modern conditions of professional education becomes valid. To solve this problem we suggest strategies with mean that the professional maturing of future teachers depends on the personality orientation of all the stages of higher education. The aim, contents, forms and methods of methodical work should stimulate the leading motives of professional activity, fix pedagogical values. Special attention is drawn to the creation of educational environment where the idea of didactical and methodical means orientating to personality prevails. Not traditional, innovative, and creative activities should also be stimulated.

Марихин С.В. Проектирование педагогических технологий в системе профессионального образования

Рассматриваются теоретико-методологические основы и дидактические модели проектирования образовательных технологий в развивающихся образовательных системах в многоуровневой системе профессионального образования. Акцентируется внимание на необходимости оснащения педагогических технологий способами проектирования учебного процесса, что является учебно-методической основой профессионального образования. Установлено, что проектирование педагогической технологии предполагает поиск способов нормирования ее действия, в том числе через указание оптимальных условий для использования технологии в целом и для совершения каждого шага. Показано, что проектирование педагогических технологий следует рассматривать как процесс системно обоснованного выбора технологий мотивации, управления обучением и компонентов учебной деятельности: содержания, методов, организационных форм, дидактических средств, методических приемов обучения – в зависимости от целей обучения, уровня подготовленности и индивидуальных особенностей личностей обучающихся. Каждая технология имеет временные и пространственные границы эффективного применения.

DESIGNING OF PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN VOCATIONAL TRAINING SYSTEM

S. MARIHIN

Theoretical-methodological bases and didactic models of designing of educational technologies in devel-oping educational systems in multilevel system of vocational training are considered. The attention to necessities of equipment of pedagogical technologies is focused by ways of designing of educational process that is a teach-ing-methodical basis of vocational training. It is established that designing of pedagogical technology assumes search of ways of rationing of its action, including through instructions of optimum conditions for technology use as a whole and for fulfillment of each step. It is shown that designing of pedagogical technologies should be considered as process it is system a well-founded choice of technologies of motivation, management of training and components of educational activity: maintenances, methods, organizational forms, didactic means, methodical receptions of training – depending on the purposes of training, level of readiness and specific features of persons trained. Each technology has time and spatial borders of effective application.

Зубко Т.В. Теоретическое обоснование методики управления развитием оздоровительно-образовательной среды в системе дополнительного образования взрослых

Представлено теоретическое обоснование методики управления развитием оздоровительно-образовательной среды в системе дополнительного образования взрослых. Представлены и описаны сущностные характеристики оздоровительно-образовательной среды: целостность, динамичность, интегрированность. Проанализированы основные структурные компоненты оздоровительно-образовательной среды: мотивационно-поведенческий, информационно-познавательный и адаптационно-профессиональный, которые послужили основанием для определения этапов методики управления развитием оздоровительно-образовательной среды в системе дополнительного образования взрослых: 1) создание мотивационно-поведенческой основы оздоровительно-образовательной деятельности; 2) реализация информационно-познавательного содержания оздоровительно-образовательной деятельности; 3) создание адаптационно-профессиональной основы оздоровительно-образовательной деятельности. Содержание этапов мето-дики показано в соответствии с возрастными особенностями исследуемого контингента. В статье также указаны критерии сформированности навыков оздоровительно-образовательной деятельности слушателей, характеризующие их показатели и способы их проявления в учебном процессе.

 

THE THEORETICAL JUSTIFICATION OF THE MANAGEMENT PROCEDURE OF DEVELOPMENT OF THE HEALTH-IMPROVING AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL TRAINING OF ADULTS

T. ZUBKO

The theoretical justification of the management procedure of development of the health-improving and educational environment in the system of additional training of adults is given in the article. The substantial specifications of the health-improving and educational environment are defined and described: integrity, dynamism, integration. The basic structural components of the health-improving and educational environment are analyzed: motivation-behavioral, information-cognitive, adaptation-professional. These components gave occasion to the identification of the milestones of the management procedure of development of the health-improving and educational environment in the system of additional training of adults: 1) the creation of the motivation-behavioral base of the health-improving and educational activities; 2) the implementation of the information-cognitive content of the health-improving and educational activities; 3) the creation of the adaptation-professional base of the health-improving and educational activities. The content of the management procedures is presented in concordance with the age-related peculiarities of the contingent under consideration. The article also deals with the criteria and rates of skills of students’ health-improving and educational activities and the means of their display in the educational process.

Сманцер А.П. Отношение студентов и аспирантов к проблеме возникновения социальных и природных опасностей в постиндустриальном обществе

Молодое поколение в постиндустриальном обществе сталкивается со значительным числом проблем, опасностей и угроз как традиционного, так и принципиально нового характера. Всесторонний анализ эмпирической базы исследования позволил ранжировать мнение студентов и аспирантов об опасностях и угрозах в современном мире. Результаты исследования проблемы позволили выделить четыре группы опасностей. В первую группу вошли опасности: пристрастие к табакокурению, насилие, индустрия развлечений, материнская смертность, раковые и сердечные заболевания, нищета, ВИЧ-инфекции, во вторую: международный терроризм, этнические конфликты, распространение оружия, рост населения, катастрофы, эпидемии, неравенство людей, усиление антагонизма среди людей, безработица, кризис мировой экономики; в третью: фанатизм, загрязнение воды, истощение озонового слоя Земли, парниковый эффект, истребление лесов и болот, нехватка питьевой воды; в четвертую: засухи, наводнения, миграция людей, загрязнение воды.

STUDENTS AND POST-GRADUATERS’ OPINION TO THE PROBLEM OF OCCURRENCE OF SOCIAL AND NATURE’S DANGERS IN THE POSTINDUSTRIAL SOCIETY

A. SMANTSER

The young generation in a postindustrial society collides with significant number of problems, dangers and threats both traditional and basic new character. The all-round analysis of empirical base of research has allowed ranging opinion of students and post-graduate students on dangers and threats in the modern world. The results of the research have allowed singling out four risk groups. The first group includes: smoking, vio-lence, entertainment industry, maternal mortality, cancer and heart diseases, poverty, HIV-infection. The second group includes: international terrorism, ethnic conflicts, dissemination of arms, population upsurge, disasters, epidemics, people inequality, strengthening of antagonism among people, unemployment, the world’s economy crisis. The third group includes: fanaticism, water pollution, ozone depletion, greenhouse effect, woods and marshes destruction, potable water shortage. The fourth group includes: droughts, floods, people migration, and water pollution.

Улитко С.А. Проблема подготовки офицеров пограничной службы: профессиональные компетенции

Современные социальные и производственные технологии весьма динамичны и изменчивы, поэтому специалисту необходимо постоянно поддерживать и подтверждать свой профессионализм. Отсюда исходит необходимость постоянного, непрерывного профессионального образования. У курсантов в ходе разнообразных видов занятий происходит интеграция профессиональных умений и профессио-нально важных качеств в сложные структурные констелляции, обеспечивающие продуктивное выполнение профессиональной деятельности. Курсанты должны не только знать основные положения учебных дисциплин, но и иметь навыки их применения при решении профессиональных задач. Это может быть достигнуто путем интеграции полученных знаний и социально-личностных характеристик выпускника. Таким образом, все педагогические и социально-психологические проблемы профессионального образования объединяются вокруг целостного процесса профессионального становления личности про-фессионала пограничного ведомства Республики Беларусь.

PROBLEM OF THE BOUNDARY SERVICE OFFICERS’ TRAINING: PROFESSIONAL COMPETENCES

S. ULITKO

Modern social and industrial technologies are rather dynamical and various, therefore constantly every ex-pert should support and confirm his professionalism. Necessity of constant continuous vocational training occurs. During various kinds of training cadets have an integration of professional abilities and professional important qualities in difficult structural formations which provide productive performance of professional work. The cadets must know not only the main studying disciplines’ positions but to have the habits of their usage during the solving of the professional problems. This may be achieved by the integration of the received knowledge and graduate’s socio-personal characteristics. So all pedagogical and socially-psychological problems of formation unite round the complete process of professional person’s formation of boundary department of Republic of Belarus.

Ванюшина О.В. Теоретическое обоснование необходимости интенсификации профессионально-творческого развития личности специалиста военного профиля

В системе военного образования усилился интерес к теории оптимизации и интенсификации образовательных процессов в связи с широким применением инноваций. В целях оптимизации процесса обучения в системе военного образования теоретическое обоснование необходимости интенсификации профессионально-творческого развития личности специалиста военного профиля на данном этапе весьма значимо и актуально. В статье проанализированы научные исследования по проблемам развития творческого потенциала специалиста военной сферы, интенсификации процесса обучения в высших военных учебных заведениях. Творческий подход в военном деле направлен на разработку и внедрение новых способов и форм вооружённой борьбы, совершенствование обучения и воспитания личного состава, на эффективную эксплуатацию вооружения и военной техники, поддержание высокой боеготовности войск, позволяющей выполнять ответственные задачи по обеспечению безопасности государства.

THEORETICAL BASIS OF THE NECESSITY OF THE PROFESSIONAL-CREATIVE DEVELOPMENT’S INTENCIFICATION OF THE OF THE MILITARY PROFILE SPECIALIST’S PERSONALITY

O. VANJUSHINA

In the context of a wide application of innovations there has been the rise of an interest to a theory of in-tensification and optimization in the system of a military education. In order to intensify the process of military education the necessity of a creative military person development is acute nowadays. The scientific researches on the problems of an officer creative development, the military education sphere intensification process are analyzed in the article. The creative approach in military sphere is devoted to exploitation and introduction of new innovative ways and forms of warfare, education of personnel, weapons and equipment applying, high fighting capability of the state.

Власенко Н.Э. Виды профессиональной компетентности руководителя физического воспитания учреждения дошкольного образования

Рассматриваются сущность понятия «профессиональная компетентность». Особое внимание обращается на профессиональную компетентность руководителя физического воспитания учрежде-ния дошкольного образования. Профессиональная компетентность педагога – сложное образование, включающее в себя не только комплекс знаний и умений, но и ценностные ориентации, свойства и качества личности. Структура и содержание данного понятия представлена в контексте определенной области специализации – дошкольного физического воспитания. Выделены четыре вида профессиональной компетентности руководителя физического воспитания учреждения дошкольного образования (нормативно-правовая, научно-методическая, организационно-управленческая, аутопсихологическая), дается их определение, подробно раскрываются отличительные признаки каждого из видов профессио-нальной компетентности. Прикладное значение статьи позволяет использовать ее содержание в моделировании процесса повышения профессиональной компетентности руководителя физического воспитания.

TYPES OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE PHYSICAL TRAINING TEACHER OF THE PRESCHOOL INSTITUTION

N. VLASENKO

Тhe essence of the concept of “professional competence” is considered in this article. Special attention is paid to the professional competence of the physical training teacher of preschool institutions. The professional competence of a teacher is a compound formation. It includes the combination of knowledge and skills as well as value understanding, features and qualities of a personality. The structure and the contents of this concept are presented in the context of the particular area of specialization, just in the sphere of preschool physical training. The four types of professional competence of the physical training teacher of preschool institutions (legal, meth-odological, organizational, autopsychological) are emphasized. Their definitions are given and the distinctive features of each type are revealed in detail. The importance of this paper is of great value that allows us to use its content while modeling the process of professional competence improving of the physical training teacher of preschool institutions.

Синютич А.А. Модель формирования профессиональной готовности будущих учителей физической культуры к работе с детьми с особенностями психофизического развития

Исследуется проблема формирования профессиональной готовности будущих учителей физической культуры к работе с детьми с особенностями психофизического развития. Представленная в статье модель формирования профессиональной готовности будущих учителей физической культуры к работе с детьми с особенностями психофизического развития включает следующие структурные ком-поненты: теоретическую подготовку, формирование практических умений и навыков, формирование профессионально значимых качеств, социальный опыт, мотивационный компонент, принципы формирования профессиональной готовности будущих учителей физической культуры к работе с детьми с особенностями психофизического развития (принцип погружения в общение с детьми с особенностями психофизического развития; принцип параллельности приобретения теоретических знаний и практиче-ского опыта организации физического воспитания детей с особенностями психофизического развития; принцип приоритета формирования мотивационно-нравственной готовности к работе с детьми с особенностями развития).

THE MODEL OF THE PROFESSIONAL READINESS’ FORMING TO THE FUTURE PHYSICAL TRAINING TEACHERS TO WORK WITH THE CHILDREN WITH THE PSYCHOPHYSICAL DEVELOPMENT PECULIARITIES

A. SINJUTICH

The article is devoted to the problem of the professional readiness’ forming to the future physical training teachers to work with the children with the psychophysical development peculiarities. The model of the professional readiness’ forming to the future physical training teachers to work with the children with the psycho-physical development peculiarities, described in the article, comprises the following components: theoretical background, practical skills formation, professionally important qualities formation, social experience, the motivational component, the principles of the professional readiness’ forming to the future physical training teachers to work with the children with the psychophysical development peculiarities (the principle of immersion into communication with children with psychophysical development peculiarities; the principle of parallel acquiring both theoretical knowledge and practical skills of organizing the physical training of children with psychophysical development peculiarities; the principle of motivational-moral readiness for work with children with psychophysical development peculiarities priority).

Невдах С.И. Генезис системы дополнительного образования взрослых по подготовке педагогических кадров

Рассмотрена проблема генезиса системы дополнительного образования взрослых по подготовке педагогических кадров. Выделены этапы, каждый из которых имеет достаточно четкую выраженную качественную определенность: этап зарождения – до 1917 года; этап становления и развития – 1917 – 1990 годы; этап реформирования – 1991 год – по настоящее время. Показано развитие системы дополнительного образования взрослых по подготовке педагогических кадров, которое носило поступательный характер, имело свою специфику, детерминированную социально-политическим, экономическим и культурным развитием общества. Изучение, теоретический анализ и творческое осмысление накопленного опыта системы дополнительного образования взрослых по подготовке педагогических кадров, особенностей ее развития, достижений, трудностей, возникавших на отдельных исторических этапах, позволит дать объективную оценку современного состояния системы и определить направления дальнейшего ее совершенствования.

THE GENESIS OF THE SYSTEM OF AN ADDITIONAL EDUCATION OF ADULTS AIMED AT TRAINING TEACHERS

S. NEVDAKH

The article deals with the problem of the genesis of the system of an additional adult education aimed at training teachers. The article points out the following stages, each of which has a fairly clearly-cut qualitative certainty: the stage of the beginning – before 1917, the stage of formation and development – 1917 – 1990; the stage of reforming – 1991 – till the present. The development of the system of an additional adult education in teacher training was of progressive nature, had its own specific features, determined by the social, political, economic and cultural development of society. The study, theoretical analysis and creative interpretation of the accumulated experience in the system of an additional adult education aimed at training teachers, the characteristics of its development, achievements and difficulties encountered in certain historical periods, will provide an objective assessment of the current state of the system and identify areas for further improvement.

Савицкая Т.В. Тенденции в развитии системы специального образования Республики Беларусь в 1991 – 2010 годы

Представлены результаты историко-педагогического исследования, посвященного изучению развития системы специального образования Республики Беларусь в 1991 – 2010 годы. Показано значение государственной образовательной политики, роли и места специального образования в общественной жизни в условиях трансформации социокультурной ситуации, переоценки системы ценностей. Выделены и раскрыты тенденции, характеризующие развитие системы специального образования Республики Беларусь в 1991 – 2010 годы. Проанализированы перемены в отношении общества к лицам с особенно-стями психофизического развития, роли семьи в образовании данной категории лиц, развитие сети спе-циальных учреждений образования, распространение интегрированного обучения.

TENDENCIES IN THE DEVELOPMENT OF SYSTEM OF SPECIAL EDUCATION IN THE REPUBLIC OF BELARUS IN 1991 – 2010TH

T. SAVITSKAYA

Results of the historical-pedagogical research, dedicated to study of the system of special education of the Republic in 1991 – 2010th are given in the article. Comprehension of the state educational policy, role and place of special education in public life in the social-cultural transformation period, reappreciation of the value system was made. Tendencies that characterize development of the system of special education in the republic of Belarus in 1991 – 2010th were distinguished and disclosed. The change of the social attitude to persons with psychophysical peculiarities of development, family role in education of people of this category, development of the special educational system, dissemination of integrated education were analyzed.

Брунчукова Н.М., Алексеева Л.В. Взгляды М.И. Демкова на роль этики в нравственном воспитании подрастающего поколения

Процесс нравственного воспитания – предмет довольно глубокого исследования многих теорети-ков и практиков педагогического процесса. Педагогическое наследие многих из них еще до конца не изучено. К числу таких ученых, труды которых требуют глубокого и всестороннего изучения, принадлежит М.И. Демков, современник Л.Н. Толстого, Н.И. Пирогова, А.Н. Острогорского. В статье раскрываются взгляды педагога на роль этики как основы нравственного становления и развития личности и общества. Наука трактует этику, как «учение о нравственности, морали, оценивающее человеческую деятельность с точки зрения добра и зла. Исходя из этого М.И. Демков рассматривает две стороны этики: теоретическую и практическую. Практическая раскрывает вопросы, касающиеся применения известных нравственных принципов в практической жизни; теоретическая – объясняет, почему одни действия считаются хорошими, а другие – дурными. Определяя роль педагогики как «проводника» эти-ческих начал в учебно-воспитательном процессе, ученый говорит о таких началах, как Разум, Добро, Любовь, Воля. Особое место в процессе нравственного воспитания отводится школе.

THE ROLE OF ETHICS IN THE MORAL EDUCATION OF THE RISING GENERATION IN M.I. DEMKOV’S VIEWS

N. BRUNCHUKOVA, L. ALEKSEYEVA

The process of moral education was and remains the subject of a rather profound investigation among a number of researchers and practitioners of the pedagogical process. The pedagogical heritage of many of them has not been studied completely yet. Among such scholars, whose works require thorough and comprehensive study, Mikhail Ivanovich Demkov should be mentioned. He is known as a contemporary of L.N. Tolstoy, N.I. Pirogov, A.N. Ostrogorsky. In the framework of the given article the pedagogue’s attitudes towards the role of ethics as the foundation of the moral formation and development of a person and society are considered. The ethics is theoretically treated as “a study of morals, morality assessing the human activities being either good or evil”. On this basis the pedagogue considers two aspects of ethics; theoretical and practical, the practical aspect refers to the issues of application of the well-known moral principles in the practice of life, while the theoretical aspect gives explanations of why some activities are regarded good and others – bad. Stating the role of peda-gogy as “a bearer” of ethic principles of educational process, the scholar mentions such principles as Mind, Good, Love, Will. The school plays a particular role in the process of ethic education.

Сироткина М.М. Ценностное отношение к профессиональной педагогической деятельности: взгляд сквозь историю

На современном этапе развития общества исследование проблемы ценностного отношения к профессиональной педагогической деятельности является одним из факторов повышения престижа учительского труда и его реабилитации в условиях информационного общества. В статье представлен ретроспективный анализ аксиологического содержания педагогической деятельности. Рассмотрены основные исторические вехи формирования отношения к педагогической профессии как ценности начиная от появления древнейших государств в 4-м – 3-м тыс. до н. э. и заканчивая Новейшим временем. В ходе изучения философско-педагогических концепций, обозначены несколько последовательных этапов данного процесса: интуитивное понимание ценности педагогического труда, вытекающее из практической пользы передаваемых знаний и выработки суждений; философское обоснование категории «ценность педагогической профессии»; психолого-педагогическое осмысление ценностного отношения к труду учителя в теории обучения; современный этап развития аксиологии.

VALUE ATTITUDE TO PROFESSIONAL PEDAGOGICAL ACTIVITY: A LOOK THROUGH HISTORY

M. SIROTKINA

The research of value attitude to professional pedagogical activity at the modern stage of social devel-opment is one of the factors which influence the growth of prestige of the profession of a teacher and its rehabilitation under the conditions of the information society. The article contains a retrospective analysis of the axio-logical content of pedagogical activity. The main historical landmarks of the development of value attitude to pedagogical activity as a value are examined, beginning from the first ancient empires in Mesopotamia in 3000-2000 BC up to the modern time. While studying philosophical-pedagogical concepts, the following consecutive phases of this process have been brought out: intuitive understanding of the value of pedagogical job, caused by practical benefit from the knowledge passed on and the production of opinions; philosophical grounds of the category “the value of pedagogical profession”; psychological and pedagogical explanation of value attitude to the job of a teacher in didactics; modern stage of the development of axiology.

Тарелкин А.И. Стратегии преодоления преподавателями трудностей педагогического взаимодействия со студентами

Исследуется проблема преодоления преподавателями вузов трудностей педагогического взаимодействия со студентами. Подчеркивается актуальность указанной проблемы в логике признания коммуникативного характера педагогической деятельности. Раскрывается содержание понятия «преодоление». На основе эмпирического исследования приводятся данные о преобладающих стратегиях преодоления преподавателями указанных трудностей, зависимость использования стратегий преодоления от пола, возраста, стажа работы преподавателей. Указывается на взаимосвязь неэффективных стратегий преодоления с личностными характеристиками, способствующими переживанию трудно-стей взаимодействия со студентами. Делается вывод о существовании двух моделей преодолевающего поведения в ситуациях затрудненного взаимодействия со студентами: «подкрепления переживания» и «эффективного преодоления».

COPING STRATEGIES OF DIFFICULTIES IN PEDAGOGIC INTERACTION BY LECTURERS

А. TARELKIN

The article is devoted to the problem of lecturers’ coping with difficulties in interaction. The author empha-sizes an actuality of the indicated problem in logic of the acknowledgement of the communicative nature of peda-gogic activity. The content of notion of coping is uncovered. The data about prevailing strategies of lecturers’ cop-ing with mentioned difficulties are given on basis of the empirical research. Relation between coping strategies and sex, age, work experience of lecturers are shown as well. The author points out the interconnection between ineffi-cient coping strategies and personal characteristics which facilitate experiencing difficulties in interaction with students. The following conclusion is drawn: there are two models of coping behaviour in the situations of compli-cated interaction with students – “reinforcement of emotional experience” and “effective coping”.

Конышева А.В. Формирование ключевых компетенций учителя иностранного языка в процессе профессиональной подготовки в вузе

Современная система образования на всех ее уровнях развивается в контексте компетентностного подхода. При подготовке учителя иностранного языка в вузе в центре внимания оказываются усло-вия, которые позволяют будущему учителю успешно позиционировать себя в системе общественно-производственных отношений, быть конкурентоспособным специалистом с высокой степенью креативности. Для этого учителю необходимо не только обладать некоторой совокупностью умений и на-выков, но и целым рядом личностных и профессионально-значимых качеств, быть способным к присвое-нию новых знаний и опыта, быть готовым все это реализовывать на практике, где высоко ценится способность самостоятельного принятия решений и творческий подход к их воплощению. Все перечисленное есть суть компетенций, которые анализируются в данной статье.

Захарьева Л.В. Обучение иностранному языку в высшей школе в современных условиях

Раскрывается значимость иностранного языка как необходимой и неотъемлемой составной части профессиональной подготовки будущих инженеров, знание которого значительно облегчает доступ к научно-технической информации, позволяет активно использовать Интернет-ресурсы, помогает налаживанию международных контактов и расширяет возможности повышения профессионального уровня специалиста. Представлены некоторые результаты изучения опыта обучения данной дисциплине в высших учебных заведениях Беларуси, России и Украины. Особое внимание уделяется технологиям, обеспечивающим освоение студентами теоретических знаний и овладение практическим использованием материала: технологии интерактивного обучения, модульная система дистанционного обучения, техника дриллинга, коммуникативно-ориентированное обучение. Обучение общению на иностранном языке целесообразно проводить по схеме «деятельность – взаимодействие – общение – контакт».

FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN THE HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENT IN MODERN CONDITIONS

L. ZAKHARYEVA

The importance of foreign language is revealed in this article. Foreign language is an essential and inte-gral part of the future engineering training. Knowledge of a foreign language makes easier an access to the scientific and technical information, allows us to use the Internet resources more actively, facilitates getting a contact with international partners and enhances an opportunity of specialist professional standard improving. The results of studying of foreign language learning experience in Belarus, Russia and Ukraine are presented. Special attention is paid to the technologies that ensure students’ mastering of theoretical knowledge and practical use of the material. These are interactive learning technologies, modular system of distance learning, drilling technique and communicative-oriented instruction. Communication learning should be carried out according to the scheme «activity – interaction – communication – contact».

Васильева Л.Г. Формирование готовности студентов агротехнического вуза к инновационной деятельности в процессе преподавания иностранного языка

Исследуется одна из актуальных проблем образования, связанная с подготовкой высококвалифицированных кадров. В рамках преподавания иностранного языка реализуется процесс формирования готовности студентов агротехнического вуза к инновационной деятельности. В рассматриваемом контексте актуальности языкового образования выделены виды обучения: дистанционное, исследовательское, модульное, контекстное, кооперативное, эвристическое, разностороннее проектное обучение, используемые нами в учебном процессе и способствующие результирующим практическим иннова-циям. Принципиально новым является признание за студентами самообразования (образование, приобретаемое в процессе самостоятельной работы), ключевым методом которого выступает развитие лексических и грамматических рецептивных навыков при работе с профессионально-ориентированными текстами и на этой основе овладение студентами терминологической лексикой сельскохозяйственной направленности. Данные образовательные инновации значимы для решения задач модернизации и повышения эффективности готовности студентов к инновационной деятельности.

FORMING OF THE READINESS OF THE AGROTECHNICAL UNIVERSITY’S STUDENTS TO THE INNOVATIONAL ACTIVITY IN THE PROCESS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES

L. VASILYEVA

The article is devoted to one of the most important educational problems of highly qualified personnel. The readiness of the agrotechnical University’s students to the innovational activity is formed on the basis of teaching foreign languages. The actuality of language education is pointed out according to the context of the following types of education: distance, research, module, context, cooperative, heuristic and project. The use of the mentioned types of education helps students to get innovative results. The great role of self-education for students is the principally new thing. And the key method of self-education is the development of lexical and grammatical skills while working with professionally-oriented texts and mastering of agricultural lexics by students. These educational innovations are important for aspects of modernization and improvement of students? effectiveness for innovational activity.

Сасина Н.В. К вопросу реализации лингвокультурологического подхода в обучении иностранному языку

На современном этапе развития современного общества с расширением экономических связей и контактов, отмечается глобализация мира, предполагающая сближение народов, усиление их межкультурного взаимодействия. Однако каждое общество имеет особую национальную культуру, которая получает отражение в языке. Особенности культуры влияют на формирование внутреннего мира человека, определяют его национальный менталитет. Специфику национального мировидения важно учитывать не только в переводческой деятельности при извлечении культуроведческой информации из языковых единиц, но и в процессе обучения иностранным языкам, для формирования у обучающихся целостного представле-ния о языке и культуре. Данное положение является основой идеи реализации лингвокультурологического подхода в обучении иностранному языку. Обучение иностранному языку студентов не должно ограничиваться только развитием речевых умений на изучаемом языке, должна учитываться взаимосвязь и взаимодействие культуры и языка в его функционировании, что и определяет актуальность идеи реализации лингвокультурологического подхода в обучении студентов иностранному языку.

ON THE IMPLEMENTATION OF LINGUISTIC-CULTURAL APPROACH IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE

N. SASINA

At the present stage of modern society development with the expansion of economic ties and contacts, we can distinguish globalization of the world, implying convergence of people and strengthening of their cross-cultural interaction. Every society has a particular national culture, which is reflected in its language. Cultural peculiarities influence the formation of man’s inner world, define his national mentality. It is important to take into consideration specific national worldview not only in translation of linguistic units containing cultural in-formation, but also in learning foreign languages, in order to form holistic view of language and culture among students. This provision is the basis for implementing the ideas of linguistic-cultural approach in teaching for-eign languages.

Мациевская С.В. Диагностика способностей детей к изучению предметов театральной направленности

Раскрывается специфика диагностики способностей детей к изучению предметов театральной направленности. Рассматриваются методы диагностики и дается их содержательная характеристика, а также раскрываются возможности их применения в педагогической практике изучения указанных предметов. Представлены критерии (творческая мотивация, творческое мышление, творческое воображение, интеллектуальная активность, эмоционально-волевая активность, игровая активность) и связанные с ними показатели способностей детей к изучению предметов театральной направленности. Основной акцент в статье сделан на необходимости применения педагогами методов диагностики творческих способностей детей, выявлении характеристических черт личности ребенка. Практический опыт работы позволяет нам установить, что при отборе детей для изучения предметов театральной направленности методы указанной диагностики обеспечат успешность дальнейшего обучения театраль-ному искусству.

CHILDREN ABILITIES’ DIAGNOSTICS TO STUDYING THE THEATRE-ORIENTED SUBJECTS

S. MATSIEVSKAYA

The specific of children abilities’ diagnostics to studying the theatre-oriented subjects is revealed. Meth-ods of diagnosing are studied and their contents characteristics is given, as well as the possibilities of their usage in pedagogical practice of studying the above mentioned subjects are revealed. The criteria (creative moti-vation, creative thinking, creative imagination, intellectual activity, emotional activity, activity in games) and connected with them indices of children’s abilities for studying theatre-oriented subjects are presented. The article emphasizes the necessity of using methods of diagnosing children’s creative abilities by teachers and the importance of discovering a child’s personal characteristic traits is accentuated. The practical experience al-lows us to conclude that when selecting children for studying theatre-oriented subjects the methods of the above mentioned diagnostics will provide success in further teaching theatrical art.

Романович Е.Е. Роль психомоторики в профессиональной деятельности хорового дирижера

Рассматривается проблема роли психомоторики в профессиональной деятельности хорового дирижера. Подробно представлены компоненты психомоторики дирижера (дирижерские жесты, мимика, движения корпуса). Приведена классификация дирижерских жестов, используемых в исполнительской деятельности. Уточнены физиологические особенности движений человека, влияющие на становление дирижерской техники. Дано обоснование и раскрыта содержательная характеристика уровней развитого музыкального восприятия дирижером хорового звучания (семантический, звуковысотно-интонационный, эмоционально-сенсорный, эвристический). Определены формы существования психомоторных процессов деятельности дирижера. Отмечено влияние позы дирижера на результативность творческой работы и его здоровье. Выделены рабочие поля дирижера, которые необходимо учитывать при организации репетиционной и концертной деятельности. Представлены этапы процесса формирования элементов дирижерской техники и их содержание на начальной стадии обучения хоровому дирижированию.

PSYCOMOTORICS’ ROLE IN THE CHORUS CONDUCTOR’S PROFESSIONAL ACTIVITY

E. RAMANOVICH

The problem of the psycomotorics’ role in the chorus conductor’s professional activity is under consid-eration in the article. The components of the conductor’s psycomotorics (conductor’s gestures, facial expression, body’s movement) are detailed represented. The classification of the conductor’s gestures, using in the performance activity is given. The physiological peculiarities of man’s movement, influencing on the development of the conductor’s technique are defined. The basis is given and the pithy’s characteristic of the levels of the developed music perception of the chorus’s sound by the conductor (semantics, sound-high intonation, emotionally-sensitive, heuristic) is opened. The forms of existence of the psycomotorics’ processes of the conductor’s activity are defined. The influence of the conductor’s pose on the results of his creative work and health is underlined. The conductor’s work fields, which are necessary to take into consideration during the rehearsal and concert’s activity are distinguished. The stages of the process of the elements’ forming of the conductor’s technique and their contents on the elementary stage of the chorus conducting teaching are given.

Смоликова Т.М. Особенности развития медиакультуры в Республике Беларусь

Рассматривается инновационный характер коммуникативных процессов, основанных на использовании компьютерных и телекоммуникационных технологий, который обусловил неизмеримое увеличение плотности информационных потоков, возрастание их скорости, развитие конвергентных технологических форм. Проводится идея, что постоянно усложняющийся медиальный комплекс во всех сферах человеческой деятельности, а также увеличение доли непрямых, опосредованных социальных коммуникаций вызывают необходимость рассмотрения медиакультуры как социальной системы, выделения ее элементов, уровней, системы связей и отношений. Происходящие сегодня в Республике Беларусь процес-сы глобальной информатизации общества коренным образом изменяют привычный уклад жизни и профессиональную деятельность людей.

THE FEATURES OF MEDIA CULTURE DEVELOPMENT IN BELARUS

T. SMOLIKOVA

The innovative character of communicative processes based on application of computer and telecommu-nications technologies caused immeasurable enhancement of density of information flows and increase in their speed, development. The permanently increasing complexity of the medial system in all fields of human activity, enlargement of the proportion of indirect mediated social communications produce the necessity to consider media culture as social system, distinguish its elements, levels and systems of communications and relations. Происходящие сегодня в Республике Беларусь процессы глобальной информатизации общества коренным образом изменяют привычный уклад жизни и профессиональную деятельность людей.

Сарока С.М. Дынаміка інфармацыі і інфармацыйны падыход у культуралагічным даследаванні

Разглядаецца праблематыка эвалюцыі паліморфнага паняцця “інфармацыя”, вызначаецца сутнасць інфармацыйнага падыходу ў міждысцыплінарных даследаваннях. У артыкуле ўпершыню ўводзіцца і абгрунтоўваецца паняцце «інфармацыйны ўзровень» сістэмы і падсістэмы, адлюстроўваецца цыклічнасць і нелінейнасць эвалюцыі інфармацыі як агульнанавуковага паняцця. На метадалагічным узроўні робіцца спроба сінтэзу натуральнанавуковых і гуманітарных падыходаў навуковага аналізу пры даследаванні інфармацыйных працэсаў і сістэм у соцыуме. Праводзіцца ідэя, што інфармацыйны падыход абавязкова павінен будавацца на прынцыпе інфармацыйнай прычыннасці, які адпавядае непасрэдна навуковым устаноўкам інфармацыйнай эпохі. Прапануецца аўтарскае ўяўленне аб інфармацыйным падыходзе ў культуралагічным даследаванні сацыякультурных з’яў.

INFORMATION DYNAMICS AND THE INFORMATION APPROACH IN CULTUROLOGICAL RESEARCH

S. SAROKA

Evolutionary problems of information as a polymorphic concept are considered, the essence of the information approach is described in interdisciplinary researches. For the first time the authorgives proof of information level concept and cyclic – nonlinear type of information evolution. The article gives the attempt of synthesis at a methodological level of natural science and humanitarian approaches to research of information processes is made. The principle idea is put forward, that the information approach in culturological researches must be built on the principle of informationcausality in information systems. Author’s vision information approach is put in culturological researches.

Балич Н.Л., Бородачева Е.М. Ценностные ориентации верующих христианских конфессий: статистический и факторный анализ

Анализируются ценностные ориентации верующих христианских конфессий (православных, католиков, протестантов) различных социально-демографических групп на территории Беларуси. На основе выявленной статистической значимости показана различная степень соответствия между тер-минальными и инструментальными ценностями, которые приобретают своеобразную модификацию в представлениях верующих. Основное внимание в статье уделено системе ценностных ориентиров верующих одной из протестантских конфессий – адвентистов седьмого дня (АСД). В результате социально-гендерного и многомерного факторного анализов проводится сравнение ценностных приоритетов в группах верующих, дифференцированных по следующим признакам: пол, возраст, образование, что по-зволило выявить присущие им социально-культурные особенности. Ценностные приоритеты АСД были сопоставлены также с официальной доктриной церкви в отношении человеческого сообщества (человек – семья – церковь – общество – государство).

VALUABLE ORIENTATIONS OF BELIEVING CHRISTIAN FAITHS: THE STATISTICAL AND THE MULTIDIMENSIONAL FACTORIAL ANALYSIS

N. BALICH, H. BORODACHOVA

Value orientations of practicing believers of major Christian confessions (Orthodox, Catholics, and Protestants) concerning various socio-demographic groups are analyzed in the article. Different degree of corre-spondence between the terminal and instrumental values that are modified in views of various religious groups within the Christian religion, according to the ideological orientations of particular confession and its religious practices, is indicated as the result of the revealed statistical importance of distinctions and the multidimensional factorial analysis.

Лисицкая Л.Г. Ценностные ориентиры современных средств массовой информации

Анализируются ценностные предпочтения в журналистике, которые открывают широкие возможности для исследования национального языкового сознания, построения модели языковой личности, для формирования носителя языка, принадлежащего определенному социокультурному сообществу с определенной моралью, поведением, отношением к людям. Журналистская нравственность детерминирована объективными императивами, нарушение которых пагубно как для отдельных редакций и изданий, так и для средств массовой информации в целом. Утверждается мысль о необходимости механизмов для формирования и закрепления на практике хотя бы основных этических норм. Разумная правовая система постоянно ищет баланс между защитой слова и обязанностью пресекать какие бы то ни было злоупотребления этой свободой слова со стороны средств массовой информации. Это особенно справедливо по отношению к своевольному и безнаказанному искажению смысла и строя русского языка на страницах медиатекстов.

VALUABLE ORIENTATIONS OF THE MODERN MASS MEDIA’S MEANS

L. LISITSKAYA

The author of the article analyses the valuable preferences in journalism, which open the wide possibili-ties for the investigation of the national language mentality, the building of the model of the language’s person, for forming the language’s bearer, who belongs to the definite socio-cultural society with the definite moral, behavior, relations to the people. The journalist’s morals is determined by the objective imperatives, the viola-tion of which is fatal both for the definite editorial offices and editions, and for the mass media’s means in the whole. The idea about the necessity of the mechanisms for the forming and fastening on the practice even though the main ethical norms is confirmed in the article. The sensible law’s system finds regularly the balance between the word’s protection and the obligation to put an end to the abuse of the word’s freedom from the side of the mass media’s information. This is especially justice on the relation to the self-willed and unpunished distortion of the sense and system of the Russian language on the pages of the media texts.

Жилинская Т.С. Медиаграмотность студентов культурологических специальностей: пути формирования и диагностика в процессе обучения информатике

В статье обосновывается тезис о необходимости расширения списка задач системы гуманитарного образования. И одна из новых – развитие медиаграмотности студента, – может быть решена путём изменения содержательной и процессуальной компоненты подготовки студентов культурологических специальностей по информатике. Медиаграмотность раскрывается как личностное качество, отражающее факт освоения адаптированного социального опыта медиатизации. Построение содержания информатики для студентов гуманитарных специальностей (в том числе культурологических) должно основываться на сочетании принципа фундаментализации гуманитарного образования и культурологической концепции его содержания. Искомое содержание мы получим, раскрывая в понятиях различных наук, ставящих перед собой проблему медиатизации, соответствующие ее аспекты. Для диагностики уровня медиаграмотности разработаны показатели, позволяющие контролировать ее фор-мирование в процессе обучения информатике.

MEDIA LITERACY OF THE CULTUROLOGICAL FACULTIES STUDENTS: MEANS OF FORMATION AND DIAGNOSTICS IN THE POSSESS OF COMPUTER SCIENCE STUDY

T. ZHYLINSKAYA

In the article the thesis about the necessity of task list broadening of the humanist education is substantiated. And one of the newest, development of students Media literacy, can be solved by changing substantive and procedural component of culturological specialties students preparation on computer science. Media literacy is revealed as a personal quality reflecting the fact of mediatisation adapting social experience assimilation. The computer science content construction for the students of the humanities (including culturological faculties) should be based on combination of the humanist education fundamentalisation principle and culturological con-ception of its content. This content we will get by disclosing corresponding aspects in notions of different sciences which study the problem of меdiatisation. For diagnostics of the Media literacy level of showings which enable to control its formation in the computer science teaching process are worked out.

Свечникова Е.В. Этнокультурные архетипы в белорусской антиутопии

Врождённая способность человека к структурированию опыта приводит к формированию образов культуры – этнокультурных архетипов. Анализируются трактовки архетипа и рассматриваются этнокультурные архетипы Города, Земли, Звезды, Музыки, Родины-матери на материале белорусской антиутопии. Рассматриваются два подхода к пониманию архетипа: психоаналитический и филологический. Используя юнгианский подход к исследованию белорусской культуры, автор применяет положения архетипической теории к анализу символики и мотивов белорусской антиутопии. Изучение литературных произведений с точки зрения архетипологии даёт возможность выявить ранее не изученные аспекты культурных текстов. Показано, что архетипический пласт белорусской культуры ещё не достаточно разработан. Данное исследование является авторским вкладом в отечественную герменевтику и символологию.

Клімовіч Г.І. Гнасеалагічны аспект творчай спадчыны айца Фабіяна Абрантовіча

Артыкул прысвечаны асэнсаванню творчай спадчыны айца Фабіяна Абрантовіча. Аналізуецца рэфлексія дадзенага аўтара праз прызму гнасеалагічнага аспекту. У якасці гіпотэзы высоўваецца думка аб значным уплыве на творчасць айца Фабіяна Абрантовіча гнасеалогіі тамізму і энцыклікі папы Льва ХІІІ “Aeterni Patris”. Даследуюцца асноўныя друкаваныя працы Фабіяна Абрантовіча “Касцёл і навука”, “Бог”, “Чалавек” з пункту гледжання суаднесення з філасофскай сістэмай тамізму. Разглядаецца асноўны тэзіс, які фундзіруе вучэнне тамізму, – высунуты Тамашам Аквінскім прынцып гармоніі веры і розуму, яго ўвасабленне ў творчасці беларускіх аўтараў на прыкладзе прац айца Фабіяна Абрантовіча, які асэнсоў-вае дадзенае палажэнне ў рэчышчы класічнай тамісцкай традыцыі. У працах прыведзена тамісцкая іерархія навук: навука – філасофія – рэлігія. Акцэнтуецца ўвага на актыўным выкарыстанні доказаў існавання Бога Тамаша Аквінскага айцом Фабіянам Абрантовічам. Дадзеныя сведчанні дазваляюць да-казаць гіпотэзу фундзіраванасці рэлігійна-філасофскіх поглядаў айца Фабіяна Абрантовіча ў гнасеала-гічным аспекце прынцыпамі і ўстаноўкамі сістэмы тамізму.

EPISTEMOLOGICAL ASPECT OF THE FATHER FABIAN ABRANTOVICH WORK HERITAGE

H. KLIMOVICH

The article is devoted the understanding of the intellectual heritage of father Fabian Abrantovich. This article analyzes the reflection Fabian Abarantovich through the prism of the epistemological perspective. The author puts forward the idea of the hypothesis of a significant impact on the Fabian Abrantovich’s works the Thomistic philosophy and the ideas, represented in the encyclic of Pope Leo XIII “Aeterni Patris”. The aim of the article is the investigation the main works of Fabian Abrantovich “The church and science”, “God”, “Man” in terms of their correlation with the philosophy of Thomism. The article analyses the use in the work of Fabian Abrantovich basic principles of Thomism epistemology: the principle of harmony between faith and reason, Thomist hierarchy of sciences, the use of evidence for the existence of God Thomas Aquinas.

Лисовская И.В. Другая сторона «общества комфорта»

Исследуется проблема и тема «общества комфорта», главным атрибутом которого является бесконечное повышение комфортности жизни человека. Дан краткий анализ трансформаций аксиологической сферы человека в условиях современных социокультурных доминант. Акцентируется внимание на господствующих тенденциях современного общества: деформации сознания и высоких моральных ценностей, пропаганде чувственности, пренебрежении умственным, духовным и нравственным развитием личности, дефундаментализации образования, общем упадке культуры. Показано, что комфортно-потребительский образ жизни оказывает разрушительное воздействие на все стороны бытия совре-менного общества, человека в частности, и выступает как источник опасности и риска в существовании человеческой цивилизации.

THE OTHER SIDE OF SOCIETY OF COMFORT

I. LISOUSKAYA

The article deals with the problem and theme of «society of comfort» the primary aim of which is an endless increase of comfort of human life. The objective of research is to analyze the transformation of value sphere of a person in conditions of modern sociocultural dominants. The author attracts attention to the major tendencies of modern society: deformation of consciousness and high moral values, propaganda of sensuality, mental, spiritual and moral neglect of development of personality, defundamentalization of education, general decline of culture. It is concluded that the comfort-consumer way of life destructively influences all sides of life of modern society, and man in particular, and appears a source of danger and risk in existence of a human civilization.

Наскалов В.М. Профессионально-прикладная физическая подготовка как средство адаптации студентов к воздействию неблагоприятных факторов внешней среды

Рассматриваются вопросы совершенно нового направления и развития науки совершенствования адаптивных возможностей организма к влиянию неблагоприятных факторов внешней среды средствами физического воспитания. Учебный процесс по физическому воспитанию должен корректироваться исходя из факторов будущей профессиональной деятельности, оказывающих вредное воздействие на организм человека. Именно для этих целей благоприятна профессионально-прикладная физическая подготовка, когда студенты проходят производственную практику, могут анализировать требования, которые предъявляет будущая трудовая деятельность, и осознанно заниматься подготовкой к ней на основе профессиограммы специальности. Этому призваны методики занятий по специализациям в избранном виде спорта с учетом профессиональной пригодности и профессионально-прикладной физической подготовки, процесс которой должен осуществляться на основе принципа профессиографического подхода.

PROFESSIONAL-APPLIED PHYSICAL PREPARATION AS MEANS OF STUDENTS’ ADAPTATION TO INFLUENCE OF EXTERNAL ENVIRONMENT FACTORS

V. NASKALOV

The questions of absolutely new direction and development of science of perfection of adaptive organism possibilities to influence of external environment factors by physical training means are considered. Educational process on physical training should be corrected proceeding from the factors of future professional work having harmful influence on a human body. The professional-applied physical preparation when students take place an industrial practice is favorable for these purposes, can analyze requirements which are shown by the future la-bor activity, and be engaged in preparation for it on a basis of speciality professiogram. It is worked out the techniques of employment on specializations in selected sport taking into account professional suitability and professional-applied physical preparation which process should be carried out on the basis of the principle of professiografic approach.

Квятковская Н.А., Зимницкая Р.Э. Уровень общей выносливости студенток нефизкультурных вузов и динамика их физической подготовленности в период обучения

Установлено, что уровень развития общей выносливости является одним из основных компонен-тов физического здоровья и коррелирует с показателями физической и функциональной подготовленности, устойчивости к заболеваниям и стрессам, продолжительностью жизни и умственной работоспо-собностью студентов. В статье представлен анализ показателей, характеризующих уровень развития двигательных способностей девушек нефизкультурных вузов, который позволил выявить тенденцию снижения результатов, отражающих их физическую подготовленность за период обучения в вузе. Оп-ределено влияние занятий в группах аэробики, плавания и общей физической подготовки на уровень развития общей выносливости студенток. Подчеркивается актуальность разработки и внесения рекомендаций по применению средств, методов, нормированию нагрузок и темпов прироста в процессе занятий по физической культуре в течение учебного года и всего времени обучения.

THE LEVEL OF GENERAL ENDURANCE UNIVERSITY STUDENTS DO NOT SPORT THE PROFILE AND DYNAMICS OF THEIR PHYSICAL FITNESS DURING TRAINING

N. KVIATKOVSKAYA, R. ZIMNITSKAYA

It is established that the level of development of the general endurance is one of the basic components of physical health and correlates with indicators of physical and functional readiness, stability to diseases and stresses, life expectancy and intellectual working capacity of students. The paper presents an analysis of indica-tors on the development of motor abilities of women not a sports profile of universities, which revealed a down-ward trend in the results, reflecting of their physical fitness for the period of study at the university. Determined the influence of aerobics, swimming and general physical training on the level of general endurance develop-ment of students. Stresses the topicality of developing and making recommendations on the use of means, meth-ods, regulation and load growth rate during the physical training during the school year and the all training time.

Матвиенко А.И. Повышение уровня тактической подготовленности юных футболистов

Представлен анализ результатов педагогических наблюдений в условиях реального тренировочного процесса и соревнований, который позволил установить существенные различия рассматриваемых параметров разносторонности тактики игры в зависимости от возраста юных футболистов. Педагогические наблюдения в условиях соревнований и тренировки осуществлялись по модифицированной А.П. Золотаревым методике Б. Чирвы. Регистрировались 32 параметра тактики игры. Наряду с этим по общепринятой методике регистрировались объем и эффективность технико-тактических действий в матче. Проведен сравнительный анализ показателей соревновательной и тренировочной разносторонности тактики игры юных футболистов. Анализ научно-методической литературы был ориентирован на поиск и систематизацию данных по современным аспектам тактической подготовки высококва-лифицированных и юных футболистов. При этом учитывались современные научно-теоретические установки по деятельностному подходу.

THE INCREASEOF LEVEL OF TACTICAL READINESS OF YOUNG FOOTBALL PLAYERS

A. MATVIENKO

The analysis of results of pedagogical supervision in the conditions of real training process and competitions which has allowed to establish essential distinctions of considered parametres of a versatility of tactics of a game depending on the age of young football players is carried out in the article. Pedagogical supervision in the conditions of competitions and training were carried out by the technique of B. Chirvy modified by A. P. Zolo-taryov. 32 parametres of tactics of game were registered. Along with it by the standard technique the volume and efficiency of tehniko-tactical actions in a match were registered. The comparative analysis of indicators of a competitive and training versatility of tactics of a game of young football players is carried out. The analysis of the scientifically-methodical literature has been focused on search and ordering of the data in modern aspects of tactical preparation of highly skilled and young football players. Modern scientific-theoretical installations ac-cording to the operation approach were thus considered.

Апрасюхина Н.И., Устинович М.Л. Гигиеническая оценка закрытого плавательного бассейна

Представлены результаты исследования, позволившие охарактеризовать санитарно-гигиеническое состояние закрытого плавательного бассейна ОАО «Полоцк – Стекловолокно», дать его гигиеническую оценку. Полученные результаты исследования сопоставлены с гигиеническими нормативами. Показано, что по большинству нормируемых показателей данное спортивное сооружение соответствует всем санитарно-гигиеническим требованиям. С целью гигиенической оценки воды чаши бассейна были изучены ее физические (температура, прозрачность, мутность, наличие осадка, цветность, запах и привкус), химические (жесткость, наличие аммиака, содержание остаточного хлора, окисляемость, рН) и бактериологические (микробное число, титр кишечной палочки) свойства. Анализ проб воды показал, что на момент проведения исследования по физическим свойствам (за исключением показателя цветности), по химическим свойствам (за исключением содержания остаточного хлора) вода соответствует гигиеническим нормам; по бактериологическим свойствам – полностью является безопасной и соответствует всем санитарно-гигиеническим требованиям, предъявляемым к воде плавательного бассейна.

HYGIENIC ESTIMATION OF CLOSED SWIMMING POOL

N. APRASUKHINA, M. USTINOVICH

The literature on problem of hygienic estimation of sport buildings is researched, and also hygienic stan-dards that regulate the indices of their sanitary-hygienic condition. There are researches, that allow characterize the sanitary-hygienic condition of closed swimming pool of «Polotsk – Steklovolokno», to give its hygienic estimation. Getting results of the research are compared wish standards. It is shown that according to the most standard hygienic indices this sport building is cowformed so all sanitary-hygienic demands. The analysis of sumples of the pool, s cup showed, that at the moment of holding the research to the physical analities (except of the index of colour), to the chemical analities (except of the contents of residual chlorine), the water is cow-formed to the hygienic norms to the bacteriological analities it is completely undangerous and it is cowformed to all sanitary-hygienic requirements, demanded to the water of swimming pool.

Спащанская В.Н., Гляк Д.А., Хромов Р.О. Использование игрового метода обучения плаванию школьников младших классов

Раскрываются особенности обучения школьников младших классов плаванию стилем «кроль» игровым методом во время прохождения педагогической практики в общеобразовательной школе. Проведен анализ литературных источников по методике обучения плаванию школьников младших классов, на основе которого были подобраны игры на воде. Определены визуальный и временной критерии оценки при обучении плаванию игровым методом. Выявлен наиболее целесообразный метод овладения техникой плавания стилем кроль для учащихся 4-х классов. Проанализирована методика организации занятий по плаванию в игровой форме, даны методические рекомендации. Сравнительный эксперимент выявил не-совершенство игрового метода – его использование ускоряло привыкание детей к водной среде и способствовало развитию скорости плавания, однако возможность постановки правильной техники плавания для занимающихся оказалась крайне мала.

THE USING OF THE PLAYING METHOD IN TEACHING OF SWIMMING OF JUNIOR PUPILS

V. SPASCHANSKAYA, D. GLYAK, R. CHROMOV

In this article there are mentioned some peculiarities of the teaching of junior pupils in the process of swimming as crawl by the playing method during the pedagogical practice in comprehensive schools. There was the analy-sis of the literature concerning the methodology of the teaching in the process of swimming of junior pupils and it was the base of the games in water. We can define visual and temporary criterion of estimation at the teaching of swimming by the playing method for pupils of the fourth form for identifying the most reasonable method of the mastering of the technology in swimming as crawl. Also the methodology of organization of classes in playing form has been analysed and there are methodological recommendations. The comparative experiment brought out the imperfection of the playing method. The using of the playing method was quickening the addiction of children to water environment and assisted of the development of the swimming speed but the possibility of the statement of the right technics in swimming for pupils turned out very small.

Наскалов В.М., Мудров М.Ю. Взаимосвязь показателей здоровья с характеристиками физической подготовленности и двигательной активности студентов вузов

Вопрос формирования, сохранения и укрепления здоровья студентов имеет особую социальную значимость. Неблагоприятные тенденции в динамике здоровья молодежи настойчиво диктуют необхо-димость поиска различных действенных мер, направленных на улучшение физического состояния студентов. Увеличение двигательной активности и эффективное физическое воспитание – один из главных факторов улучшения здоровья студентов. При проведении исследования были собраны данные психофи-зического состояния здоровья студентов по показателям самооценки с помощью специально разработанной анкеты. Обработка результатов анкетирования проведена с помощью компьютерной про-граммы для статистической обработки данных – SPSS v17.0. Определены средние значения показате-лей по каждому пункту вопроса исходя из общего количества студентов. Применение метода многомерного дисперсионного анализа позволило выявить влияние факторов на зависимые переменные.

INTERCONNECTION OF INDEXES OF HEALTH WITH CHARACTERISTICS OF THE PHYSICAL READINESS AND MOVING ACTIVITY OF STUDENTS IN HIGH ESTABLISMENTS

V. NASKALOV, M. MUDROV

The question of formation, safety and strengthening of student’s health has the special social importance. Unfavourable trends in the health dynamic of the youth persistently dictate the necessity of finding of the different important ways that are directed on the improvement of student’s physical state. The increasing of moving activity and effective physical training are one of the main factors of improving of student’s health. During the holding of researches there were picked data about psychophysical condition of student’s health according to the indexes of self-estimation with the help of special made questionnaire. The assessment of results of the questionnaire is held with the help of computer program for statistic assessment of data – SPSS v17.0. The average meanings of indexes are defined to the each point of the question judging by the general quantity of students. The application of the me-thod of multivariate analysis of variance showed the influence of the factors on dependent variables.

Максимушкина Н.И., Янковская М.В., Мурзенок И.М., Миненок Е.В. Организация здорового образа жизни студентов

Рассматривается вопрос организации здорового образа жизни, основанного на принципах нравственности. Он должен быть рационально организованным, активным, трудовым, закаливающим; должен защищать от неблагоприятных воздействий окружающей среды, позволять сохранять нравственное, психическое и физическое здоровье до глубокой старости. Представлены результаты анкетирования студентов Полоцкого государственного университета на предмет ведения здорового образа жизни. По результатам анкетирования студентов 1 курса каждого из 10 факультетов УО «ПГУ» (всего приняло участие в анкетировании 500 студентов) были выявлены следующие актуальные на сегодняшний день проблемы – гиподинамия (недостаток физической активности студентов), курение, наличие у студентов стрессовой напряженности. В результате проведенного исследования предложен ряд мероприятий по борьбе с вредными привычками, которые отвлекут от вредного времяпрепровождения, привлекут большую часть студентов к занятиям физической культурой, спортом и туризмом что, несомненно, в какой-то мере позволит сохранить нравственное, психическое и физическое здоровье.

ORGANIZATION OF STUDENTS HEALTHY LIFE-STYLE

N. MAKSIMUSHKINA, M. YANKOVSKAYA, I. MURZENOK, E. MINENOK

Healthy life-style is the mode of life, founded on the principals of morals. It must be rationally organized, active, working, chilling. It must defend from nuisance of environment allow to preserve moral, mental and physical health till extreme old age. The results of questioning of Polotsk State university students with a view to conducting healthy life-style are presented in this work. In accordance with the questionnaire survey of the first–year students of all the 10 faculties of PSU (all in all 500 students took part in the questioning) the following topical problems were educed: hypodynamia (shortage of the physical activity of students), smoking, the pres-ence of stress-inducing tension with the students. As a result of carried out investigation a range of measures fighting against pernicious habits was proposed. These measures will divert from harmful pastime and attract most of the students to physical training, sport and tourism which will undoubtedly allow us to preserve their moral, mental and physical health.

Конышева А.В. Педагогическая среда университета как пространство профессионально-личностного развития будущего специалиста (международная научно-практическая конференция, Болгария, г. Китен, 2 – 6 сентября 2011 года)

Конышева А.В. Социально-психологические проблемы современного общества и человека: пути решения (международная научно-практическая конференция, Витебск, 20 – 21 октября 2011 года)