Полоцкий государственный университет

Полоцкий
государственный
университет

СЕРИЯ E. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ 2012. № 15

Капранова В.А. Модернизация высшего педагогического образования в условиях европейской интеграции

Раскрываются сущность и основные направления модернизации педагогического образования в условиях европейской интеграции. Рассматриваются общие и локальные тенденции развития высшего педагогического образования. Приводятся мнения специалистов относительно негативных тенденций, сдерживающих развитие педагогического образования в странах СНГ. Обращается внимание на противоречия в развитии высшего педагогического образования в отдельных странах. Анализируется программа модернизации педагогического образования в Российской Федерации, раскрывается сущность нововведений, трудности их реализации и причины, их вызывавшие. Показана сложность внедрения магистерской ступени обучения в странах, где она традиционно отсутствовала. Приводятся конкретные примеры, иллюстрирующие противоречивость и неоднозначность инновационных процессов в современном педагогическом образовании.

MODERNIZATION OF HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATION IN THE FRAMEWORK OF EUROPEAN INTEGRATION

V. KAPRANOVA

The article deals with the essence and main directions of the modernization of pedagogical education in the framework of European education. General and local tendencies of the development of higher pedagogical education are examined. The author analyses the specialists’ opinions concerning negative tendencies which hamper the development of pedagogical education in the CIS countries. The author pays special attention to the controversies in the evolution of higher pedagogical education in some countries. The article analyses the programme of modernization of pedagogical education in the Russian Federation, sets for the essence of the innovations, the problems of their realisation and the reasons which prevent them from being efficient. The article also touches upon the issue of the introduction of Master’s degree in the countries, where it has not existed before. Concrete examples are given, which show the complexity and ambiguity of innovative processes in the modern pedagogical education.

ПЕДАГОГИКА

Сманцер А.П. Стимулирование профессионального самосовершенствования будущего педагога в процессе образования

Выявляется философская, психолого-педагогическая суть самосовершенствования обучения студентов, рассматриваются вопросы стимулирования их познавательной деятельности. Отмечается значение самопознания для стимулирования самосовершенствования студентов в обучении. С позиций системного, личностно-развивающего и андрагогического подходов выделяются основные компоненты профессионального самосовершенствования: потребностно-ценностный (отношение личности к процессу самосовершенствования в сфере профессиональной деятельности, ценности); мотивационно-целевой (осознание мотивов и целей профессионального самосовершенствования, разработка индивидуальной образовательной траектории, интерес); когнитивно-информационный (владение системой знаний о своих возможностях); процессуально-продуктивный (использование приемов самосовершенствования, самообразования); преобразовательно-творческий (деятельность по самоизменению личности); организационно-планирующий (планирование роста и самоизменения своих личностных качеств); эмоционально-волевой (целеустремленность, настойчивость, самоуверенность, радость достижения успеха); оценочно-коррекционный (оценка и самооценка, коррекция и самокоррекция результатов деятельности, рефлексия).

STIMULATION OF PROFESSIONAL SELF-IMPROVEMENT OF THE FUTURE TEACHER DURING FORMATION

А. SMANTSER

The philosophical, psychological and pedagogical essence of students’ self-improvement is revealed, the issues of their cognitive activity stimulation are considered. The value of self-knowledge for stimulation of students’ self-improvement in getting education is marked. According to systematic, personal-developing and andragogycal approaches, there are the following basic components of professional self-improvement: personal attitude to the process of self-improvement in the professional sphere; realization of motives and the purposes of professional self-improvement, development of an individual educational trajectory, interest; possession of the system of personal opportunities knowledge; use of self-improvement and self-education methods; activity of changing oneself; planning of personal growth and self-changing; combination of purposefulness, persistence, self-confidence, pleasure of achievements and success; estimation and self-evaluation, correction of results of activity, reflection.

Тарантей Л.М. Воспитание мотивов бескорыстного нравственного поведения у старших дошкольников

Подчеркивается особая роль мотивов бескорыстного нравственного поведения в процессе становления нравственности дошкольников. Руководствоваться мотивами бескорыстного нравственного поведения возможно посредством обучения построению осознанного внутреннего плана действий, понимания причин поступков, контроля над эмоциональными проявлениями, выработки основы нравственной самооценки. Предлагается организовать процесс нравственного воспитания в условиях дошкольного учреждения как педагогическую поддержку нравственного становления личности воспитанников. Анализируются принципы, механизмы и методы реализации данного процесса, критерии оценки его эффективности. Делается вывод о том, что нравственное становление воспитанников нуждается в педагогической поддержке как специфической деятельности педагога, дополняющей процессы обучения и воспитания и ориентированной на совместное с ребенком определение мотивов поведения.

UPBRINGING OF MOTIVES OF DISINTERESTED MORAL BEHAVIOUR IN ELDER CHILDREN UNDER SCHOOL AGE

L. TARANTEY

The main role of motives of disinterested moral behaviour in the making of preschool children morality is underlined in the article. To take into consideration the motives of disinterested moral behaviour is possible with the help of teaching to build a conscious inner plan of actions, understanding the reasons of actions, control under the emotional manifestations, working up the basis of moral self-estimation. The author offers to organize moral upbringing process in the conditions of preschool establishment as pedagogical support of moral development of personality. Principles, mechanisms and methods of realization of this process, criteria of estimation of its effectiveness are analyzed in the article. Moral development of children is in need of pedagogical support as the specific teacher’s activity, adding to the process of teaching and upbringing, and is orientated to the collective definition of the behaviour motives together with a child.

Калист Е.Л. Специфика развития эвристического мышления у младших школьников на уроках музыки

Теоретически обоснована и методически аргументирована специфика развития эвристического мышления у младших школьников на уроках музыки. При дифференциации особенностей преподавания музыки как вида искусства и предмета воспитания акцентируется внимание на альтернативных образовательных технологиях, обеспечивающих учащимся свободный выбор художественной деятельности. Безусловной среди них является эвристическое обучение. Одним из его педагогических инструментариев представлена технологическая карта, способствующая оптимизации изучения тем и разделов учебной программы. Ее использование позволяет развивать у учащихся оригинальность мышления, нравственно-эстетическую чувствительность и музыкальную эрудицию.

SPECIFIC CHARACTER OF DEVELOPMENT OF HEURISTIC THINKING OF JUNIOR PUPILS AT MUSIC LESSONS

E. KALIST

In the article specific character of development of heuristic thinking of junior pupils at music lessons is theoretically and methodically proved. During differentiation of features of teaching music as a type of art and a subject of education special attention is paid to the alternative educational technologies providing pupils with a free choice of art activity. Heuristic training is irrefutable among them. One of its pedagogical means is a technological card favouring the optimization of studying of topics and sections of the curriculum. The usage of this card allows to develop originality of thinking, moral-aesthetic sensitivity and musical erudition in pupils.

Ануфриенко Л.В. Современные тенденции в изучении лидерства

Исследуются современные тенденции в изучении лидерства. Лидерство как феномен не входит в разряд малоизученных проблем, но количественное разнообразие исследований, несмотря на их фундаментальный, обобщающий характер, не обеспечивает качественно нового прорыва в его изучении, оставляя возможность научного открытия в данной области. Постижение лидерства осуществляется в большей мере методом накопления материала. Так, в попытках научной расшифровки лидерства отечественные и зарубежные исследователи избирают различные пути: систематизируют накопленный опыт социально-гуманитарного знания, выводят обобщающе-собирательную интегративную лидерскую модель, сравнивают характеры конкретных исторических фигур в построении идеального типа, выходят к феноменологическому анализу в условиях смысловой неопределенности, совмещают все вышеназванные подходы и снова строят модели и разрабатывают определения.

RECENT TRENDS IN LEADERSHIP STUDIES

L. ANUFRYENKA

Leadership is a phenomenon which is not included in the category of problems deprived of scientific interest, but a quantitative diversity of studies despite their fundamental and general nature does not provide a brand new breakthrough in its study, leaving the possibility of scientific discovery in this field. Comprehension of leadership is realized to a greater extent by the accumulation of materials. So, in an attempt to decipher the scientific leadership of the native and foreign researchers, different ways are chosen: experience systematization of the socio-humanitarian knowledge, generalization and development of a collective integrative leadership model, comparison of the nature of the historical figures in the construction of an ideal type, giving the phenomenological analysis in semantic conditions of uncertainty, combination of all the above mentioned approaches and then re-building of models and developing new definitions.

Егорова Ю.А. Ориентировочные основы целеполагания в сфере самосовершенствования

Представлены ориентировочные основы для осуществления целеполагания в сфере самосовершенствования. Определена структура самосовершенствования. На ее основе спроектирована модель целей в сфере самосовершенствования, включившая двадцать пять групп целей в сферах: самосознания, самопознания, самоопределения, самооценки, самоактуализации, самотрансценденции, самореализации, самовыражения, самоутверждения, самоконтроля, самокоррекции, самообучения (самообразования), самовоспитания, саморазвития, самомотивации, самостимулирования, самопрограммирования, самозащиты, самопомощи, самосозидания, самоорганизации, самоуправления, саморегуляции, самодисциплины, самоконкуренции. Каждая группа представлена целями: формирования представлений об объекте целеполагания и его роли в жизнедеятельности человека; осознания своих слабых и сильных сторон в области объекта целеполагания; формирования потребности в объекте целеполагания; формирования осознания необходимости умения (навыка, компетенции) в области объекта целеполагания; формирования способности в области объекта целеполагания; овладения техникой (технологией) в области объекта целеполагания. Опора на представленную модель целей позволяет субъектам самосовершенствования четко формулировать собственные цели, а значит, способствует достижению успеха в сфере самосовершенствования.

REFERENCE PRINCIPLES OF GOAL-SETTING IN THE SPHERE OF SELF-IMPROVEMENT

Yu. EGOROVA

The article presents the indicative bases for implementation the goal-setting in the sphere of self-perfection. The structure of self-perfection is determined and, on this basis, the model of purposes in the sphere of self-perfection is developed, which includes twenty-five groups of purposes in the spheres of: self-consciousness, self-cognition, self-definition, self-estimation, self-actualization, self-transcendence, self-realization, self-expression, self-affirmation, self-control, self-correction, self-teaching (self-education), self-upbringing, self-development, self-motivation, self-stimulation, self-programming, self-protection, self-help, self-creation, self-organization, self-management, self-regulation, self-discipline, self-competition. Each group presents the following purposes: formation of ideas about the object of goal-setting and his role in human life; awareness of one’s strengths and weaknesses in the area of the object of goal-setting; formation of necessity in the object of goal-setting; formation of awareness of necessity to have competence in the area of the object of goal-setting; formation of ability in the area of goal-setting; mastery of technology in the area of the object of goal-setting. Reliance on the presented model of purposes allows the subjects of self-perfection to distinctly formulate their own purposes, therefore, contributes to success in the sphere of self-perfection.

МЕТОДИКА

Конышева А.В. Психолого-педагогические особенности контроля при организации занятий по иностранному языку

Адекватный контроль языковых навыков и речевых умений на занятиях по иностранному языку в вузе является одним из необходимых звеньев успешной организации обучения языку. Следует признать, что в настоящее время нельзя считать проблему контроля окончательно решенной. Целый круг вопросов является пока недостаточно изученным и требует специального исследования. Тем не менее каждый преподаватель вуза должен стремиться достаточно грамотно реализовывать все необходимые требования в учебном процессе, уметь создавать правильный микроклимат в учебной группе, при проверке стараться проявлять объективность и доброжелательность и, самое главное, учитывать психическое состояние студентов в процессе контроля. После проверки выполнения заданий преподаватель должен уметь объективно комментировать и оценивать ответы (письменные и устные), управлять процессом контроля, нейтрализуя негативные эмоции и состояния.

PSYCHOEDUCATIONAL PECULIARITIES OF CONTROL AT FOREIGN LANGUAGE LESSONS

A. KONYSHEVA

Correct control of language habits and speech skills at foreign language lessons at high school is one of the necessary chains in successful organization of teaching a language. It is necessary to recognize that nowadays the problem of control has not been finally solved yet. A lot of questions are not studied on the proper way and they demand special investigation. Nevertheless every teacher of high school must aspire to realize all necessary demands in the process of teaching on the correspondent level, be able to create the right microclimate in an educational group, try to show impartialness and benevolentness and, what is the most important, to take into consideration the students’ psychological condition in the process of control. After checking the students’ works a teacher should be able to comment in a proper way and to evaluate the answers (in a written and oral form), to govern the process of control, neutralizing negative emotions and states.

Васильева Л.Г. Использование паралингвистических средств общения в процессе преподавания иностранного языка (на примере БГАТУ)

Исследуется проблема использования паралингвистических средств общения в процессе преподавания иностранного языка (фонационные, кинетические и графические). Подчеркивается актуальность указанной проблемы в логике лингвистического рассмотрения таких аспектов, как взаимодействие вербальных и невербальных факторов в речи, место и роль невербальных речевых явлений в коммуникативном акте и др. Указываются функции достижения однозначности коммуникации ввиду обобщенного и полисемантического характера собственно языковых средств; компенсации элиминированных избыточных языковых средств в реальном процессе коммуникации. Рассматриваются вербальная и невербальная коммуникативные системы, функционирующие в тесном взаимодействии и дополняющие друг друга, а иногда и взаимозамещающие, благодаря общности базовых функций и различию структурных и системных характеристик словесных и несловесных знаков.

THE USAGE OF PARALINGUISTIC MEANS OF COMMUNICATION IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE (AS AN EXAMPLE AT BSATU)

L. VASILYEVA

The article deals with the problem of the usage of paralinguistic means in teaching a foreign language (phonetic, kinetic, graphic). The article sresses the importance of this problem in the logic of the linguistic studies of such aspects as the interraction of verbal and non-verbal language factors, the place and role of non-verbal speech phenomena in the act of communication, etc. The following functions are discussed: a) the achievement of communication not being ambiguous due to the general and polysemantic character of language means proper; b) the compensation of eliminated excessive language means in the real communication process. Verbal and non-verbal communicative systems that are functioning in close contact and supplement each other, often replacing each other due to similar basic functions and different structural and systematic characteristics of verbal and non-verbal subjects are investigated.

Гуляева Т.В., Пещенко Н.К., Глухарева С.Л. Формирование профессиональной компетентности студентов в ходе педагогической практики в условиях менеджмента качества

Педагогическая практика рассматривается как форма организации учебного процесса, которая способствует формированию профессиональной компетентности будущего учителя. В процессе осуществления различных видов деятельности в период практики у студента формируется профессиональная компетентность как интеграция приобретаемых им профессиональных компетенций. Обобщая позиции исследователей, авторы выделяют группы профессионально-методических компетенций будущего учителя математики и информатики. На их основе разработаны критерии и показатели оценки профессиональной компетентности студентов в ходе педагогической практики по десятибалльной оценочной шкале. Апробация в процессе прохождения студентами педагогических практик предлагаемых к обсуждению материалов подтвердила эффективность применения разработанных критериев и показателей оценки профессиональной компетентности будущего учителя.

FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS DURING PEDAGOGICAL PRACTICE IN CONDITIONS OF THE QUALITY MANAGEMENT

T. HULYAEVA, N. PESHTENKO, S. GLUHAREVA

Pedagogical practice is considered as a form of educational process organization, which promotes formation of professional competence of a future teacher. During practice in the process of performing different kinds of activity professional awareness is formed as integration of professional competences got by students. Generalizing the positions of researchers, authors single out groups of professional-methodical competences of a future mathematics and computer science teacher. On their basis criteria and parameters of estimation of professional competence of students during student teaching on a ten scale are developed. Testing of the given material by students during their practice has proven the effectiveness of the usage of the developed criteria and indicators of estimation of a future teacher’s competence.

Малаховская В.В. Направления совершенствования методики преподавания графических дисциплин в условиях компьютеризации учебного процесса

Рассматривается компьютеризация обучения, оказывающая значительное влияние на все компоненты современной образовательной системы (цели, задачи, содержание, методы, технологию) и вызывающая необходимость их корректировки. Исследуются вопросы внедрения компьютерных технологий в обучение графическим дисциплинам. Выявляются возникающие при этом проблемы и поиск возможных путей их решения. Проведен анализ исследований в области методики преподавания графических дисциплин и передового опыта применения компьютерных технологий в учебном процессе. Сделаны выводы о необходимости корректировки содержания курса «Инженерная графика» с учетом современного направления проектирования – геометрическое моделирование, разработки интегрированного курса инженерной и компьютерной графики и единых методических подходов к использованию компьютерных технологий в учебном процессе, применимых к блоку общепрофессиональных дисциплин с учетом междисциплинарных связей между ними.

DIRECTIONS TO IMPROVE TEACHING METHODS OF GRAPHIC DISCIPLINES IN COMPUTERIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS

V. MALAKHOVSKAYA

Computerisation of education which has a significant impact on all components of the modern educational system (goals, objectives, content, methods, technology), and calls for their correction is considered. The issue of adoption of computer technologies in teaching graphic disciplines is investigated. Problems arising in this situation and possible ways of their solution are revealed. Analysis of research in the field of methodology of teaching graphic disciplines and up-to-date experience of using computer technologies in learning process is made. Conclusions about the need to adjust the content of the course «Engineering Graphics», paying attention to the current trends of design - geometric modeling, development of an integrated course of engineering and computer graphics, and common methodological approaches to the use of computer technologies in educational process, applicable to the unit of general subjects in the light of relations between them.

Скороходов В.П. Методико-психологические аспекты публичного выступления

Исследуется психологическая проблематика подготовки молодых музыкантов к публичному выступлению. Анализируются методико-психологические аспекты выступления на публике как вполне определенные закономерности коммуникативного характера. Показано, что, следуя определённым педагогическим рекомендациям и дидактическим наставлениям, артист может если не полностью избавиться от волнения при выходе на эстраду, то хотя бы психологически подговиться к этому ответственному моменту, чтобы обуздать внезапную стихийно-разрушительную силу внутреннего психологического состояния.

METHODOLOGICAL AND PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF A PUBLIC PERFORMANCE

V. SKOROHODOV

The article is dedicated to a problem of preparation of young musicians to a public performance. A lot of people think that the stage fear is an illness that can be hardly treated. Fortunately, there are certain regularities according to which it is possible if not to get out of excitement completely, try to adapt to it, restrain its spontaneous impetuous power.

Алейникова О.С. Теоретико-методологические основы развития интеллектуальной сферы личности при обучении русскому языку

Приведен ряд психолого-педагогических взглядов на проблему интеллектуального развития учащихся в процессе учебной деятельности. Обозначены методические проблемы обучения русскому языку с точки зрения развивающей направленности. Рассмотрена методическая система обучения русскому языку как родному, направленная на развитие интеллектуальной сферы личности обучающегося. Определен подход к обучению, его цель, решаемые задачи. Выделены и сформулированы условия и принципы обучения. Приведена система методов, приемов и форм, целесообразных для применения с целью развития интеллектуальной сферы личности при обучении русскому языку. Предложена альтернативная диагностическая методика выявления уровня развития интеллектуальной сферы личности, разработанная на учебном материале по русскому языку.

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE DEVELOPMENT OF A PERSON’S INTELLIGENCE IN THE PROCESS OF TEACHING RUSSIAN

O. ALEINIKOVA

The article contains a number of psychological and pedagogical views on the problem of intellectual development of students during the process of their learning activity. Methodological problems of teaching Russian from the developmental point of view are indicated. The methodology of teaching Russian to native speakers, aimed at the development of students’ intellectual sphere, is considered. Teaching approach, goals and tasks are identified; teaching conditions and principles are selected and stated. The combination of appropriate methods, techniques and forms applied in the process of teaching Russian aimed at the development of students’ intelligence is given. An alternative diagnostic technique used to reveal students’ intelligence level based on Russian language educational material is suggested.

ФИЛОСОФИЯ

Колешко В.М., Гулай А.В., Гулай В.А. Проблема выбора гипотезы в интеллектной технологии научного поиска

Предложено в качестве методологических ориентиров при выборе гипотезы, полученной в интеллектуальной системе, использовать определенные методологические положения по оценке основополагающих научных теорий. Проанализированы методологические принципы как действующие в объеме метатеории, так и переносимые в интеллектуальную среду в процессе исследования. Методологические положения рассмотрены с точки зрения использования их в качестве критериев выбора гипотезы в интеллектном поиске, наиболее адекватно отражающей явления окружающей действительности. Отмечены особенности анализируемой методологической задачи, имеющие отношение к построению теории развития интеллектной технологии научного поиска.

PROBLEM OF HYPOTHESIS SELECTION IN INTELLECTUAL TECHNOLOGY OF SCIENTIFIC RESEARCH

V. KOLESHKO, A. GULAY, V. GULAY

The use of certain methodological provisions for assessment of fundamental scientific theories is proposed as methodological guidelines during selection of a hypothesis obtained in the intellectual system. Methodological principles have been analyzed both as the existing ones in the metatheory volume and transferred to the intellectual environment in the process of research. Methodological provisions have been considered from the point of view of their use as the hypothesis selection criteria in the intellectual research which is most adequate in reflecting the surrounding reality phenomena. Peculiarities of the analyzed methodological task have been noted which are related to construction of the theory of scientific research intellectual technology development.

Браницкая И.Н. Личностные факторы современного инновационного процесса

Раскрывается роль личностного фактора в современном инновационном процессе. Рассмотрены различные подходы к исследованию инноваций и инновационного процесса. Показано, что немаловажное значение в инновационном процессе имеют мотивационные факторы, а также инновационная восприимчивость субъекта. Инновационный процесс охватывает все сферы общественной жизни, начиная с экономики, материального производства и заканчивая системой образования, духовной культурой. В философском понимании инновационная деятельность является началом самореализации личности, социальных структур и социума в целом. Обоснован вывод о необходимости отойти от узкого понимания инновации как возможности лишь экономического развития какой-либо отрасли народного хозяйства. Также сделан вывод о необходимости формирования целостного учения о творческой самореализации человека в профессиональной деятельности как одного из важнейших условий реализации национального инновационного курса.

PERSONAL FACTORS OF MODERN INNOVATIVE PROCESS

I. BRANITSKAYA

This article is devoted to revealing the role of the personal factor in modern innovative process. This article contains information about various approaches to the study of innovations and the innovative process. The motivational factors and also innovative susceptibility of the subject play not the last role in innovative process. The innovation process covers all spheres of public life, from economy, material production to the system of education, spiritual culture. Innovative activity is the beginning of a person’s self-realization, social structures and society in the philosophical understanding. The conclusion is proved about the necessity to depart from a narrow understanding of innovation as possibilities of the only economic development of any branch of a national economy. The conclusion is also drawn to create a holistic teaching about a person’s creative self-realization in professional sphere as one of the major conditions for the implementation of the national innovative course.

Мащитько О.В. Социальное разделение как «война в языке»: Ж. Бодрийяр, Р. Барт, О. Розеншток-Хюсси

Представлен анализ лингвистической фиксации социального разделения в рамках современных философских моделей. В качестве основных объектов анализа взяты философские концепции Ж. Бодрийяра, Р. Барта, О. Розенштока-Хюсси. Актуальность исследуемой проблемы связана с тем, что важнейшим направлением исследования в рамках современной философии является рассмотрение социального в семиотическом преломлении, когда любые социальные и культурные феномены – от обыденного мышления до искусства, философии, политики – неизбежно закреплены в знаках и в качестве знаковых механизмов могут быть интерпретированы. Современной лингвистической философией языка социальные различия анализируются прежде всего как «война в языке». Во всех рассмотренных теориях отмечаются два преимущественных аспекта изучения лингвистического измерения социальных различий. Во-первых, социальное разделение фиксируются в языке. Во-вторых, социальные противоречия нейтрализуются в лингвистической плоскости. Основой разделения языков во всех обозначенных теориях является отношение к власти, понимаемой также в семиотическом аспекте.

SOCIAL DIVISION AS “WAR IN LANGUAGE”: J. BAUDRILLARD, R. BARTHES, E. ROSENSTOCK-HUESSY

O. MASHCHYTSKA

This article is devoted to the analysis of linguistic fixing of social division within the modern philosophical models. As the basic objects of the analysis J. Baudrillard’s, R. Barthes’, E. Rosenstock-Huessy’s philosophical concepts are taken. The urgency of the problem considered in the article is that the major direction of research within the limits of modern philosophy is consideration of social in semiotics refraction when any social and cultural phenomena – from ordinary thinking to art, philosophy, politicians – are inevitably fixed in signs, and can be as sign mechanisms interpreted. Social distinctions are analyzed by modern linguistic philosophy of language first of all as “war in language”. In all analyzed theories two primary aspects of linguistic measurement of social distinctions are marked. First, social division is fixed in language. Secondly, social contradictions will be neutralised in a linguistic plane. The basis of division of languages in all designated theories is relation to the power understood also in the aspect of semiotics.

Санько С.І. Легендарны Совій рускага хранографа 1261 (1262) года ў кантэксце індаеўрапейскіх уяўленняў пра святасць

Этыялагічны аповед аб паходжанні абраду крэмацыі памерлых у балтыйскіх народаў, які ўклю-чаны ў тэкст Рускага Хранографа сярэдзіны XIII стагоддзя, разгледжаны з пункта погляду адлюстра-вання міфалагічнай тэмы “трохразовай смерці” і, шырэй, у кантэксце індаеўрапейскіх паданняў аб святасці. Паказана, што ў шырокім арэале індаеўрапейскіх культур – ад Ірландыі да Індыі – перад-гісторыя канцэпту “святасць” звязана з семантычным развіццём слоў са значэннем ‘зрух да дасягнен-ня максімальнай экзістэнцыйнай поўнасці і цэласці’. Абгрунтавана этымалагічная сувязь імя міфічнага заснавальніка традыцыі совіца – Совія – з пазначэннем “святога дня” (“свята”) у шэрагу гене-тычна роднасных моў (utsava- ‘свята’ ў санскрыце, ????? ‘свята’ ў старажытнагрэцкім). Імя Совій пра-панавана тлумачыць як вынік эпанімізацыі тэхнічнага тэрміна для пазначэння рытуалу совіца ў ста-ражытных літоўцаў і іх суседзяў.

LEGENDARY SOVIJ OF THE RUSSIAN CHRONICLE OF 1261 (1262) IN THE CONTEXT OF INDO-EUROPIAN NOTION OF HOLINESS

S. SANKO

The aetiological narrative about the origin of the rite of cremation of the dead among Baltic peoples, incorpotated in the text of the Russian Chronograph of the middle of the 13th century is regarded from the point of view of the reflection of the mythological theme of the “threefold death”, and, more generally, in the context of the Indo-European notions of Holiness. It is shown that in a broad area of the Indo-European cultures from Ireland to India pre-history of the concept of “holiness” was connected with a semantic development of words with a meaning “stimulating to gain the maximal existential fullness and wholeness”. An etymological link of the name of the mythic founder of the tradition sovica – Sovij – with a designation of “holly day” (“feast”) in a set of genetically relative languages (utsava- ‘holliday, fest’ in Sanskrit, ????? ‘holliday, feast’ in Greek). It is suggested to treat the name Sovij as a result of eponimization of the technical term for designation of the rite sovica among ancient Lithuanians and their neighbours.

Бархатков А.И. Основные этапы становления философских взглядов Соломона Маймона

Рассматривается эволюция философских взглядов Соломона Маймона. В ней доказывается, что теоретическое развитие С. Маймона можно условно разделить на четыре этапа, каждый из которых был связан с определяющим влиянием на его мировоззрение некоторой философской традиции и оказал существенное влияние на некоторые аспекты зрелого творчества мыслителя. Первый этап был сопряжен с усвоением С. Маймоном талмудической традиции и выработкой на ее основе специфического стиля философствования. Второй определялся влиянием на мыслителя учения М. Маймонида, на которое он опирался при формулировке своих идей бесконечного рассудка и собственного признака. Третий характеризовался преимущественным влиянием на С. Маймона идей европейского рационализма, составивших теоретическое ядро маймоновского «рационального догматизма». Четвертый этап был связан с именем Д. Юма, скептицизм которого помог мыслителю выработать собственное критическое отношение к трансцендентальной философии И. Канта.

KEY STAGES OF FORMATION OF SALOMON MAIMON’S PHILOSOPHICAL VIEWS

A. BARCHATKOU

The article treats on the evolution of Salomon Maimon’s philosophical views. It argues that Maimon’s theoretical development may be provisionally divided into four stages; each was associated with a definitive influence on his worldview of a certain philosophical tradition and considerably influenced some aspects of the thinker’s mature work. The first stage was connected with Maimon’s mastering of the Talmudic tradition and elaboration of a peculiar style of philosophizing on its basis. The second stage was defined by the influence of the doctrine of Moses Maimonides on the thinker, which formed the foundation of his ideas of infinite intellect and proprium. The third stage was characterized by the principal influence of the ideas of the European rationalism on Maimon that formed the theoretical core of his “rational dogmatism”. The fourth stage was associated with the name of David Hume whose skepticism helped the thinker to elaborate his own critical position to the transcendental philosophy of Immanuel Kant.

Новік І.М. На досвітку «гісторыка-філасофскай навукі»: інтэрпрэтацыі спадчыны Спінозы ў беларускай марксісцкай літаратуры 20-х гадоў XX стагоддзя

Разглядаецца адзін з маладаследаваных этапаў айчыннай інтэлектуальнай гісторыі – 20-я гады ХХ стагоддзя, калі адбывалася складванне традыцыі акадэмічнай філасофіі ў яе спецыфічнай “савецкай” версіі. Асаблівы акцэнт зроблены на аналізе станаўлення ў гэты час гісторыка-філасофскіх даследа-ванняў, звязаных пераважна з фігурай Бенедыкта Спінозы як аднаго з найбольш папулярных філосафаў у раннесавецкай навуцы. На прыкладзе работ беларускіх філосафаў С.Я. Вальфсона і Б.Э. Быхоўскага вы-яўлены адметныя рысы гісторыка-філасофскіх даследаванняў у БССР разглядаемага перыяду: адносная самастойнасць прац і канцэпцый беларускіх марксістаў, працэс паступовага фарміравання характэрных для савецкай гісторыі філасофіі тэарэтычных і ідэалагічных установак.

AT THE DAWN OF “HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL SCIENCE”: INTERPRETATIONS OF SPINOZA’S HERITAGE IN BELORUSSIAN MARXIST LITERATURE OF THE 1920-S

I. NOVIK

The article deals with one of scantily explored stages of national intellectual history – the 1920-s. It is the time of the advent of traditions of academic philosophy, in its specific “Soviet” variety. Particular emphasis has been made on the analysis of the formation of historical-philosophical studies, which were mostly interrelated with the figure of Spinoza, as one of the most popular philosophers of the early soviet science. The works of the Belarusian philosophers Wolfson S.Ya. and Bykhovskii B.E. on Spinoza’s philosophy has been analyzed. On this base distinctive features of historical and philosophical studies in the Republic at the time studied were revealed: the relative independence of the Belarusian Marxist concepts and researches, and the gradual formation of the theoretical and ideological foundations characteristic for the Soviet history of philosophy.

Ярошевич И.С. Аллюзия как средство реализации интертекстуальности в публичной политической коммуникации

Рассматривается роль аллюзии как одного из основных средств реализации интертекстуальности в политической коммуникации. Полифункциональность и многоплановость данного феномена анализируется на материале аутентичных текстов публичных выступлений политических лидеров США. Аллюзия как вид межтекстового взаимодействия представляет собой преднамеренное использование определенного элемента предшествующего текста с целью вызова соответствующих ассоциаций, направленных на выявление связи двух контекстов, которая ведет как к обогащению содержания нового текста, так и к изменению объема значения самой аллюзии. Текст-донор присутствует как бы «за текстом». Поскольку аллюзия как средство построения интертекста представляет собой свернутую информацию, полученную из предшествующих текстов, она является одним из способов реализации скрытого смысла.

ALLUSION AS ONE OF THE MEANS OF ACTUALIZATION OF INTERTEXTUALITY IN THE TEXTS OF PUBLIC POLITICAL SPEECHES

I. YAROSHEVICH

The author reveals the specific role of allusion as one of the most frequently used means of actualization of intertextuality in political communication. Use of authentic texts of public speeches of the American political leaders enabled to analyze this multipurpose and many-sided phenomenon. Allusion as a type of intertextual communication represents deliberate use of a particular element of pretext with the purpose of eliciting proper associations which reveal the connection of two contexts. This leads to enrichment of the new text context as well as to the change of the extent of allusion meaning. The original text is present as much as “behind the text”. Because allusion as one of the means of intertext building represents compressed information that is received from the pretexts it is one of the ways of underlined sense realization.

КУЛЬТУРОЛОГИЯ

Сороко С.М. Структура информационного пространства культуры

Анализируются различные взгляды на проблематику исследования информационного пространства. Проводится идея, что информационное пространство культуры может быть структурировано только на основе динамических характеристик, таких как информационные потоки, информационные барьеры и спонтанно формирующиеся в информационном пространстве культуры информационные уровни. Автор приходит к выводу, что информационное пространство – это метакатегория, позволяющая рассматривать информационное пространство культуры как культурологическое понятие современной эпохи.

THE STRUCTURE OF CULTURAL INFORMATION SPACE

S. SOROKO

Different views on the problems of the information space investigation are analyzed in the article. The principle idea touched upon in the research is that cultural information space must be structured on the basis of the dynamic characteristics such as information flows, information barriers and spontaneously forming in cultural information space information levels. The author comes to the conclusion that information space is a meta-category that allows to consider cultural information space as a culturological concept of a modern epoch.

Скороходов В.П. Специфика культурных процессов в XXI веке

Рассматривается проблема сохранения национальной культуры Беларуси как звена мировой культурной системы. Акцентируется внимание на том, что, включившись в мировой культурный процесс, необходимо защищать культуру от отрицательных влияний и глобальных угроз. Будущее белорусской культуры сегодня зависит от того, станет ли подлинное искусство преобладать в жизни белорусского общества, сумеем ли мы найти и развить истинные таланты, поскольку обновление жизни любого общества возможно тогда, когда именно талантливые люди занимают центральное место в духовной, общественно-политической и культурной жизни.

SPECIFIC FEATURES OF CULTURAL PROCESSES IN THE 21ST CENTURY

V. SKOROHODOV

The article is devoted to the problem of preservation of the national Belarusian culture as a part of the world cultural system. To achieve this it is necessary to act sufficiently and to preserve the culture from negative influence and global threats being included in the world cultural process. The author shows the point of view that the future of Belarusian culture today depends on whether real art will prevail in the life of Belarusian society, whether we will be able to find and develop real talents, because the renovation of life of any society is possible only when talented people play the main role in spiritual, social, political and cultural life.

Игнатович П.Г. Книга как феномен культуры

Отслеживая историю возникновения, становления и развития книжного дела в мировой культуре, автор рассматривает книгу как феномен культуры. Анализируются вопросы изменения статуса и роли книги на различных этапах исторического развития; рассматривается проблематика создания и функционирования книги с позиции автора, издателя, читателя и культуры. Подчеркивается роль и значение белорусских мыслителей, в частности Франциска Скорины, в развитии книгопечатания на белорусских и славянских землях. Автор показывает своё видение проблематики трансформации сущности книги в современном культурно-информационном пространстве.

BOOK AS А CULTURAL PHENOMENON

P. IGNATOVICH

Having studied the world culture history of origin, formation and development of book production the author considers a book as a cultural phenomenon. The main attention is paid to the change in the status and role of a book at different stages of historic development. The author underlines a special role of Belarusian thinkers, particularly Francisk Scorina in the development of Belarusian printing. The author expresses his own opinion on the problem of the transformation of the entity of a book in a modern cultural information space.

Можейко М.А. «Философия детектива»: классика – неклассика – постнеклассика

Детектив рассматривается как когнитивный жанр, поскольку его интрига организована как логическая реконструкция эмпирически не наблюдавшихся событий – преступления. Доказывается, что классический детектив строился по законам классической философской метафизики (повествование базируется на презумпции того, что существует «истинная» картина преступления). Модернистский детектив строится как «открытое произведение», делая читателя субъектом финального принятия решения о том, что же произошло «на самом деле». Постмодернистский детектив основывается на идеях «постметафизического мышления» и «смерти субъекта»: он строится как коллаж интерпретаций (при условии отказа от так называемой правильной), а детективный сюжет сдвигается в сферу поисков героем себя, реконструкции своей личности.

“PHILOSOPHY OF A DETECTIVE”: CLASSICS – NON-CLASSICS – POSTNONCLASSICS

M. MOZHEYKO

A detective novel is regarded as a cognitive genre which intrigue is organized as a logical reconstruction of the empirically observed events – crime. It is proved that a classic detective was based on the classical philosophical metaphysics (the story is based on the presumption that there is a “true” picture of the crime). Modernist detective novel is constructed as an “open work”, making a reader the subject who must finally decide what happened “in reality”. A postmodern detective novel is based on the idea of “post-metaphysical thinking” and “death of the subject”: it is constructed as a collage of interpretations (on condition that the so-called “correct” one does not exist), and a detective plot shifts into hero’s searching for himself, the reconstruction of his personality.

Барма О.А. Ризоморфный лабиринт как форма восприятия библиотеки в творчестве Х.Л. Борхеса

Рассматривается метафоричность новелл Х.Л. Борхеса на основе функциональных характеристик понятия «ризома», предложенного Ж. Делезом и Ф. Гваттари в совместной работе «Rhizome». Автор анализирует образ «Вавилонской библиотеки», созданный Х.Л. Борхесом в одноименной новелле, как ризоморфный лабиринт, обладающий внеструктурными и нелинейными способами организации внутреннего пространства библиотеки, сохраняя при этом ее физическую целостность. Показано, что принципы построения ризомы, предложенные французскими философами, могут быть применены к образу «Вавилонской библиотеки» для выявления ее внутренней имманентной автохтонной подвижности; «Вавилонская библиотека» представляет собой лабиринт, архитектоника которого обусловлена ризоморфными принципами его построения.

RHIZOMORPH LABYRINTH AS A FORM OF A LIBRARY PERCEPTION IN THE CREATIVIE ACTIVITY OF JORGE LUIS BORGES

A. BARMA

Taking into consideration the metaphorical J.L. Borges’s novels, and being based on functional characteristics of the notion “rhizome” that was proposed by G. Deleuze and F. Guattari in the teamwork “Rhizome”, the author analyses the image of “The Babylon library” created by J.L. Borges in the novel of the same name which possessed nonstructural and non-linear methods of inner library space organization, saving its physical integrity under such conditions. In the author’s judgment the principles of the construction of a rhizome proposed by French philosophers can be applied to the image of “The Babylon library” for its immanent autochthonic revelation of mobility. On this basis the author adheres to an opinion that “The Babylon library” represents the labyrinth the architectonics of which is conditioned by the rhizomorph principles of its construction.

Майстер А.И. Воплощение программности в произведениях белорусских композиторов для фортепиано с оркестром

Показано расширение образно-тематической сферы в концертных сочинениях для фортепиано с оркестром в начале XXI века. Рассмотрены вопросы воплощения программности в фортепианных концертах, созданных в последнее десятилетие белорусскими композиторами. Выявлены тематический и образно-содержательный аспекты концертов «Просветление» А. Безенсон для фортепиано с симфоническим оркестром, «Свет догорающей свечи» О. Ходоско для фортепиано и симфонического оркестра и «Calypso» А. Литвиновского для фортепиано и струнного оркестра. Произведения проанализированы с позиции философско-религиозной направленности их содержания, особенностей драматургии, формы, музыкального языка. Расширение образного строя музыки, синтез традиционных музыкально-выразительных средств с современными композиционными приёмами свидетельствуют о процессах обновления концертного жанра в белорусской музыке.

REALIZATION OF PROGRAMMATIC CHARACTER IN THE WORKS OF BELARUSIAN COMPOSERS FOR PIANO AND ORCHESTRA

А. MAISTER

Expansion of the thematic areas in concertos for piano and orchestra in the beginning of the XXI century is marked. The problems of realization of programmatic character of piano concertos, created in the last decade by Belarusian composers are considered. Thematic and substantive aspects of the Concerto “Enlightenment” by A. Bezenson for piano and symphony orchestra, “Light her candle” by O. Hodosko for piano and orchestra and the Concerto “Calypso” by A. Litvinovsky for piano and string orchestra are identified. The works are analyzed from the perspective of philosophical and religious orientation of their contents, especially drama, form, musical language. Expansion of music shaped structure, synthesis of traditional music and expressive means with modern composition techniques demonstrate the process of updating of the concert genre in modern Belarusian music.

Смоликова Т.М. Использование корпоративных сетевых ресурсов во внутриорганизационном взаимодействии государственных служащих

Рассматривается актуальная проблема освоения и использования инновационных форм управления в государственной службе Республики Беларусь. Одной из таких новых форм в управленческой практике является сетевая коммуникация, которая повышает эффективность управления в целом, стимулирует государственных служащих к непрерывному получению практических навыков и знаний, формирует культуру их профессиональной деятельности. Автором описаны функции и механизмы сетевого взаимодействия в государственной службе, определены преимущества и трудности, возникающие при практическом освоении новых информационно-сетевых и коммуникационных технологий.

CORPORATIVE NETWORK RESOURCES USAGE IN THE INTERACTION OF OFFICE EMPLOYEES OF THE REPUBLIC OF BELARUS WITHIN AN ORGANIZATION

T. SMOLIKOVA

The urgent problem of adoption and use of innovational forms in government service in the Republic of Belarus is scrutinized. One of such new forms in administrative practice is network communication, which increases effectiveness of management on the whole, stimulates office employees to continue gaining practical skills and knowledge, forms the culture of their professional activity. Functions and mechanisms of network interaction in public service have been described by the author, advantages and difficulties, which appear during practical adoption of new information, networking and communication technologies, have been defined.

Самосюк Н.В. Православные синодальные издания в культуре Западной Беларуси, 1921 – 1939 годы

Рассматривается православная периодическая печать Западной Беларуси 1921 – 1939 годов в составе второй Речи Посполитой. Проанализированы основные направления православных синодальных изданий варшавской типографии: богослужебные книги, учебники по Закону Божьему, миссионерская литература, общемитрополитальная периодика, научные богословские издания. Раскрывается сущность, тематика, основные цели и специфика православных изданий в условиях господства католической культуры. Проводится идея, что православная литература способствовала восстановлению и нормализации традиционной церковно-приходской жизни, повышению культурного и образовательного уровня приходского духовенства, возрождению христианской системы ценностей и духовности среди православного населения Западной Беларуси.

ORTHODOX SYNODICAL PUBLICATIONS IN THE CULTURE OF WESTERN BELARUS, 1921 – 1939

N. SAMOSIUK

Orthodox periodical press of Western Belarus in 1921 – 1939 is studied. The article analyzes the basic directions of the orthodox synodical publications from the Warsaw publishing house: liturgical books; God’s law or divine textbooks of God’s law; missionary literature; metropolitan magazines; scientific publications, their essence and specific character. The idea is given, that orthodox literature promoted restoration and normalization of traditional parish life, rise in educational and cultural spheres of parish priests, revival of orthodox system of values and spirituality among the orthodox residents of Western Belarus.

ФИЗКУЛЬТУРА И СПОРТ

Макаров А.А. Источники олимпийских знаний студентов в высших учебных заведениях Республики Беларусь

Определяются источники олимпийских знаний студентов Полоцкого государственного университета, а также выявляются положительные и отрицательные стороны этих источников. Полученные данные говорят о том, что в распространении олимпийской идеологии основными средствами являются телевидение, а также публикации по данной тематике на родном языке в газетах и журналах. От педагогов студенты узнают лишь хронологию олимпийского движения, не вникая в подробности олимпийской тематики, а формирование физического и духовного здоровья личности в рамках процесса воспитания возможно только при условии личной активности педагога, его заинтересованности, высокой нравственности и профессиональной компетентности. Отмечается, что эффективность олимпийского образования возможна лишь при подготовке, переподготовке и повышении квалификации педагогических кадров и спортивных журналистов, которые могли бы выстроить систему олимпийского образования, а в дальнейшем компетентно транслировать ценности, идеалы и принципы олимпизма в Республике Беларусь.

SOURCES OF THE OLYMPIC KNOWLEDGE OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE REPUBLIC OF BELARUS

A. MAKAROV

In the article sources of the Olympic knowledge of students of Polotsk State university are defined; positive and negative sides of these sources are revealed. The obtained data shows that in distribution of the Olympic ideology television, and also publications on the given subject in a native language in newspapers and magazines are the basic means. From teachers students learn only chronology of the Olympic movement, without penetrating into details of the Olympic subject; and formation of physical and spiritual health of a person within the limits of educational process are possible only under conditions of personal activity of a teacher, their interest, high morals and professional competence. It is mentioned that efficiency of the Olympic education is possible to reach only by preparation, retraining and professional development of pedagogical personnel and sports journalists whо could build a system of the Olympic education, and further competently broadcast values, ideals and principles of olimpizm in the Republic of Belarus.

Гулидин П.К., Козлова Ю.А., Антипин Н.И. Уровень физической, технической, психофизиологической подготовленности спортсменов-ориентировщиков в зависимости от квалификации

Рассматривается многогранный учебно-тренировочный процесс по спортивному ориентированию. Ориентирование – это вид спорта, где высокие физические нагрузки сочетаются с напряженной умственной деятельностью. Для достижения высокого результата спортсмену на дистанции необходимо решать множество технико-тактических задач. Решение этих задач основывается на восприятии и переработке информации, сенсомоторном реагировании и интеллектуальных операциях. Показано, что вся подготовка спортсменов должна строиться на основании контроля и оценки уровня развития физических качеств, овладении техническими приемами ориентирования и психодиагностики, в процессе которой оцениваются различные компоненты психического состояния занимающихся и уровень развития психических качеств, необходимых для достижения высокого спортивного результата.

LEVEL OF PHYSICAL, TECHNICAL, PSYCHO-PHYSIOLOGICAL FITNESS OF ORIENTEERING SPORTSMEN DEPENDING ON QUALIFICATION

P. GULIDIN, U. KOZLOVA, N. ANTIPIN

Educational training process of orienteering is multifacet. Orienteering is a kind of sport, where high physical strains are combined with intellectual toil. To achieve high results an athlete has to solve lots of technical-tactical tasks. The solution is based on perception and on processing of information, sensomotor reaction and intellectual operations. That’s why all the training has to be built on the basis of control and evaluation of the level of development of physical qualities, mastering of orienteering techniques and psychodiagnostics. In the course of training different components of psychological state of the participants and the level of development of their mental qualities, necessary to achieve high sport results, are estimated.

Ситкевич Г.Н. Корреляционная взаимосвязь между показателями физического развития, физической подготовленности, темпов биологического развития, психофизиологического тестирования, дерматоглифики у легкоатлетов (I юношеского, III и II разрядов)

Демонстрируются данные о корреляционных взаимосвязях показателей физического развития, физической подготовленности, темпов биологического развития, психофизиологического тестирования и дерматоглифики у юных легкоатлетов различной квалификации. На этапе начальной спортивной специализации у легкоатлетов отмечаются тесные корреляционные взаимосвязи между физической подготовленностью и показателями физического развития. При этом с повышением спортивного разряда значение показателей физического развития снижается, а возрастает значение показателей психомоторики и дерматоглифики, т.е. чем выше квалификация спортсмена, тем большее значение приобретают врожденные задатки. Выявлены наиболее информативные показатели, определяющие уровень перспективности легкоатлетов на этапе начальной спортивной специализации. Рассмотрена корреляционная структура взаимосвязей, проанализированы её изменения, связанные с ростом спортивной квалификации юных легкоатлетов.

CORRELATED INTERCONNECTION OF INDICATORS OF PHYSICAL DEVELOPMENT, PHYSICAL PREPAREDNESS, SPEED OF BIOLOGICAL DEVELOPMENT, PSYCHOPHYSIOLOGICAL TESTING AND DERMATOGLYPHICS OF TRACK AND FIELD ATHLETES (1ST YOUTH, 2ND AND 3RD CLASS)

G. SITKEVICH

In the article data about correlation interrelations of indicators of physical development, physical readiness, rates of biological development, psychophysiological testing and dermatoglyphics of young athletes of various qualification are presented. At the stage of initial sports specialization of athletes close correlated interrelations between physical readiness and indicators of physical development are observed. Thus with the increase of sports category the value of indicators of physical development decreases, and the value of indicators of psychomotor response and dermatoglyphics increases, i.e. the higher is a sportsman’s qualification, the greater importance inherent inclinations get. Thus, the carried out research has allowed to reveal the most informative indicators defining the level of perspectivity of athletes at the stage of initial sports specialization and not only to consider correlation structure of interrelations, but also to trace its changes connected with growth of sports qualification of young athletes.

Матвиенко А.И. Динамика технико-тактических действий футболистов вуза

Проанализированы контроль, совершенствование и система подготовки футболистов, изучена динамика технико-тактических действий у футболистов сборной команды Полоцкого государственного университета с применением математической статистики, которая включала в себя определение средних арифметических величин, ошибки среднего и стандартных отклонений. При сравнении достоверности различия использовался t-критерий Стьюдента. Определена структура количественных и качественных показателей, характеризующих игру футболистов университета. Определена динамика основных характеристик технико-тактических действий в течение матча у футболистов. Рассмотрены изменения в течение игры каждого применяемого технико-тактического действия. Сделаны выводы о достоверности проведенного исследования.

DYNAMICS OF TECHNIСAL-TACTICAL ACTIONS OF FOOTBALL PLAYERS AT UNIVERSITY

A. MATVIENKO

In the article control, perfection and the system of preparation of football players is analyzed, dynamics of tehniсal-tactical actions of football players in the national team of Polotsk State university is studied with application of mathematical statistics which included identification of average arithmetic sizes, errors of an average and standard deviations. By comparison of reliability of distinction the t-criterion of Student was used. The structure of quantitative and qualitative indicators characterising the game of football players of the university is defined. Dynamics of the basic characteristics of tehniсal-tactical actions of football players during the match is defined. Changes in each tehniсal-tactical action applied during the game are considered. Conclusions are drawn about the reliability of the conducted research.

Тропникова Д.В., Зимницкая Р.Э. Методика повышения специальной выносливости квалифицированных футболисток неспецифическими средствами в годичном цикле тренировки

Разработана экспериментальная методика повышения специальной выносливости квалифицированных футболисток в годичном цикле тренировки, заключающаяся в конкретизации задач развития и поддержания способности спортсменок противостоять утомлению в процессе игровой деятельности путем направленного применения беговых упражнений интервальным методом в умеренной, большой, субмаксимальной и максимальной зонах интенсивности с установленными на основе строгого контроля показателями внутренней стороны нагрузки, параметрами внешней стороны нагрузки в подготовительном и соревновательном периодах. Доказана эффективность разработанной методики достоверным повышением показателей специальной выносливости футболисток экспериментальной группы в годичном цикле тренировки. Применение экспериментальной методики способствует повышению показателей аэробной и анаэробной производительности футболисток: величин аэробного и анаэробного порогов, потребления кислорода, максимального потребления кислорода, переносимости высокой концентрации лактата.

METHODOLOGY OF INCREASING SPECIAL ENDURANCE OF QUALIFIED FEMALE FOOTBALL PLAYERS WITH NONSPECIFIC MEANS IN THE ANNUAL CYCLE OF TRAINING

D. TROPNIKOVA, R. ZIMNITSKAYA

An experimental technique of improving special endurance of skilled football players in the annual cycle of training is developed, consisting in the definition of the problems of developing and maintaining the ability of athletes to resist fatigue during the game activity by targeted use of cross-country exercises with interval methods in moderate, high, submaximal and maximal intensity zones with indicators established on the basis of strict control, parameters inside the load, parameters outside of the load in the preparatory and competitive periods. The efficiency of the developed technique is proved by significant increase in performance of special endurance football players of the experimental group in the annual cycle of training. Application of the experimental method contributes to the rise of aerobic and anaerobic performance of football players: the values of aerobic and anaerobic threshold, oxygen consumption, maximal oxygen consumption, high lactate tolerance.