Полоцкий государственный университет

Полоцкий
государственный
университет

СЕРИЯ А. ГУМАНИТАРНЫЕ НАУКИ 2012. № 10

Кондаков Д.А. События 1812 – 1814 годов в стихотворениях полоцких иезуитов: поэтика и политика

На материале панегирических стихотворений на русском и французском языках в честь импера-тора Александра I по случаю преобразования Полоцкого иезуитского коллегиума в Академию (1812) и победы русской армии в антинаполеоновской кампании (1814) рассматривается вклад анонимных по-этов Общества Иисуса в завершение «греческого проекта» российской монархии и оформление нового христианского мифа о России. В качестве источников символической образности выявляются тради-ционные сюжеты и имена античной мифологии и пророческих книг Ветхого Завета, воспринятые в контексте культуры конца XVIII – начала XIX века. Проводятся параллели с творчеством 1810-х годов российских авторов, графа Д.И. Хвостова, баронессы В.-Ю. Крюденер. Делается вывод о принадлежно-сти произведений полоцких иезуитов одновременно к сфере политической и культурной идеологии и к сфере классической риторики.

1812 – 1814 EVENTS IN POLOTSK JESUITES’ POEMS: POETICS AND POLITICS

D. KONDAKOV

The material for the analysis is provided from panegyrics to Alexander I in Russian and French on two occasions: transformation of Polotsk Jesuite College in Academy (1812) and victory of Russian army in anti-Napoleonic campaign (1814). These writings by anonymous Jesuite poets contribute the achievement of Russian monarchy’s “Greek project” and the mounting of new Christian myth about Russia. Their sources of symbolic imagery are traditional topics and names borrowed from ancient mythology and prophetic books of the Old Tes-tament and revised in the cultural context of late XVIIIth and early XIXth centuries. Parallels are drawn between Jesuite poems and works dated 1810-s by Russian authors, count D.I. Khvostov and baroness V.-J. Kr?dener. The following conclusion is made: writings of Polotsk Jesuites belong to political and cultural ideology and to classical rhetoric’s models.

Стулов Ю.В. История американской литературы: уроки изданий последних лет

Рассматриваются различные издания, посвященные истории американской литературы, кото-рые вышли в последние годы в Великобритании, Польше, России, США, Украине. При несомненной схожести в отборе ключевых фигур литературного процесса, знаковых произведений, отражающих ведущие тенденции в литературе США, анализируемые книги демонстрируют множественность подходов к самому принципу создания литературной истории и невозможность написания единст-венной, «правильной» истории.

HISTORY OF AMERICAN LITERATURE: LESSONS OF THE RECENT EDITIONS

Y. STULOV

The paper discusses different editions of the History of American Literature that have been recently pub-lished in the UK, Poland, Russia, Ukraine and the USA. For all the similarities in the choice of key figures of the literary process and major works that reflected leading tendencies in US literature the books under analysis demonstrate variability of approaches to the very concept of creating a literary history and impossibility of pro-ducing the only “correct” history.

Смулькевич А.А. Жизнь «Кентерберийских рассказов» Д. Чосера в XX веке – начале XXI века

Исследуется возрастающее внимание современного искусства и науки к личности и творчеству Джеффри Чосера. Главной задачей является выявление причин повышающегося интереса к поэту XIV века у современной аудитории и литературоведов на примере «Кентерберийских рассказов». Изучение ос-новывается на материале мультипликационной и кинематографических экранизаций, текстов музы-кального исполнения произведения, рецензий о его театральных постановках, книги о современной рэп-интерпретации художественной литературы, в которой имеются косвенные и прямые указания на Д. Чосера, литературоведческих исследований. Спрос широких масс и в академической среде на «Кен-терберийские рассказы» Д. Чосера объясняется способностью поэта понимать человеческую природу и универсальностью произведения, затрагивающего актуальные вопросы как для читателя в средние века, так и для нашего современника.

THE LIFE OF THE CANTERBURY TALES BY G. CHAUCER IN THE XXTH – BEGINNING OF THE XXIST CENTURY

А. SMULKEVICH

The present article points at the increasing attention of the contemporary art and science to the personal-ity and creative work of Geoffrey Chaucer. The main object of this paper is to elicit the reasons for the rising in-terest in the XIV century poet among the contemporary audience and literary scholars on the example of The Canterbury Tales. The study is based on analysis results of animation and cinematographic adaptations, musical performance lyrics of the book, theatrical performance reviews, a book on modern rap interpretation, modern fiction books that contain indirect or direct indications of Geoffrey Chaucer, literary studies. The demand of common people and literary scholar community for The Canterbury Tales by G. Chaucer can be explained by the poet`s ability to understand the human nature and by the book`s flexibility and incorporation of urgent prob-lems for a medieval reader as well as for our contemporaries.

Клос О.Ю. Вашингтон Ирвинг в современных исследованиях: в поисках актуальности

Исследуются основные этапы изучения творчества американского писателя Вашингтона Ирвинга. Особое внимание уделяется литературно-критическим и биографическим работам о творчестве писа-теля американских, российских и белорусских ученых последних десятилетий. Кроме того, дается обзор и краткий анализ наиболее важных исследований, выполненных в XIX и XX века. Такой экскурс в исто-рию вопроса позволяет четче увидеть характер и направление специального интереса к Ирвингу в раз-витии, а также оценить его вклад в становление национальной литературы США. В американском ли-тературоведении жизнь и творчество первого классика национальной литературы тщательно изучены, однако начало XXI века свидетельствует о возобновлении внимания к его личности и наследию. В совет-ском и российском литературоведении Ирвингу традиционно уделялось внимание в историях литерату-ры США, исследованиях проблем американского романтизма.

WASHINGTON IRVING IN CONTEMPORARY RESEARCH: IN SEARCH OF NOVELTY

O. KLOS

The article is devoted to the problem of researching into the works of the American writer Washington Ir-ving. Principal attention is paid to the critical and biographical studies made by American, Russian and Belaru-sian scientists in the latest decades. Besides, the article offers an overview and a brief analysis of the major stud-ies of the XIXth and XXth centuries. This retrospective view gives a clearer picture of the character and direction of the special interest in Irving. It also helps to evaluate his contribution to the development of American na-tional literature as seen by the representatives of different generations, schools and cultures. Irving’s biography and works have been thoroughly researched in American literary science. However, the beginning of the XXIth century shows the revival of the interest in his personality and heritage. In Russian literary criticism Irving has traditionally been paid attention to in the histories of American literature and studies of American romanticism.

Кононова А.С. Восприятие и переработка творчества Джейн Остен во второй половине ХХ – начале XXI века (экранизации, мэшапы, фанфики)

Романы Остен в настоящее время не только многократно переиздаются, но и становятся осно-вой для новых произведений, что свидетельствует об актуальности их тематики и проблематики. В представленном исследовании автором систематизированы и классифицированы современные произ-ведения, созданные на основе и «по мотивам» произведений известной британской писательницы. Для каждой группы произведений приведены и проанализированы примеры. Приводится толкование терми-нов «мэшап» и «фанфик», уже ставших популярными и распространенными не только в сфере Интер-нет-коммуникации. Делается попытка разграничить и подробно охарактеризовать данные явления на примере мэшапов и фанфиков на произведения Джейн Остен.

PERCEPTION AND REVISION OF JANE AUSTEN’S NOVELS IN THE 2ND HALF OF THE XX – THE BEGINNING OF THE XXI CENTURIES (SCREENINGS, MASHUPS, FANFICS)

A. KONONOVA

Jane Austen’s novels are not only reedited nowadays, but also become basis for new works of art, which is a reliable proof of the fact, that their topics and problems are still modern and up-to-date. In the ar-ticle there is a classification of modern works of art, which are based on the famous British writer’s novels. Also the terms “mashup” and “fanfic”are explained, which have gained popularity not only in the sphere of Internet-communication. These phenomena are characterized in detail, and a borderline is drawn between them, with mashups and fanfics to Austen’s works as examples.

Благодёрова Е.И. Множественность возможных интерпретаций как характерная особенность произведений Н. Готорна

Обосновывается актуальность произведений Н. Готорна для научного изучения и современного общества в целом. Выделены основные проблемы, нашедшие отражение в произведениях писателя, та-кие как интерес к внутреннему миру человека, проблема морального выбора, вопросы совести, греха, ви-ны, искупления. На примере рассказа «Черная вуаль священника» рассматривается характерный пове-ствовательный приём Н. Готорна, «принцип неопределенности». Данный приём позволил автору укло-ниться от окончательных моральных суждений, был направлен на то, чтобы побудить читателя мыс-лить, предоставить ему возможность самому найти истину. В результате проведённого исследования делается вывод о том, что многие произведения писателя не подлежат однозначному истолкованию, так как они намного богаче, чем любое из этих индивидуальных прочтений.

PMULTIPLICITY OF POSSIBLE INTERPRETATIONS AS A CHARACTERISTIC FEATURE OF N. HAWTHORNE’S LITERARY WORKS

E. BLAGODYOROVA

The topicality of N. Hawthorne’s literary works for scientific research and contemporary society in gen-eral is substantiated. The author accentuates the main questions reflected in writer’s literary works such as in-terest to the inner world of a human, moral choice problem, questions of conscience, sin, fault, atonement. N. Hawthorne’s characteristic narrative strategy, “device of multiple choice”, is treated in the article, taking “The Minister’s Black Veil” as an example. Due to this startegy the author evaded definitive moral judgements, motivated readers to think and gave them a chance to find the truth. In conclusion it is stated that a number of literary works of N. Hawthorne cannot be interpreted with the help of only one method because the text is much richer than any of its individual realizations.

Антипова И.А. Роман Хильды Дулитл «Вели мне жить» и Ричард Олдингтон

Рассматривается роман известной американской писательницы Хильды Дулитл «Вели мне жить» (Bid Me to Live (A Madrigal)). Исследуются факты из её жизни, которые составили сюжетное ядро данного романа. Проводятся параллели с романом «Смерть героя» (Death of a Hero) английского писа-теля Ричарда Олдингтона. Выявлены общие черты данных произведений, касающиеся времени дейст-вия, описываемых событий, прототипов действующих лиц, выбора средств выразительности, манеры повествования и проблематики. Показана специфика изображения судьбы «потерянного» поколения с женской и мужской точки зрения.

THE HILDA DOOLITTLE’S NOVEL BID ME TO LIVE AND RICHARD ALDINGTON

I. ANTIPOVA

The article deals with Bid Me to Live, a novel by Hilda Doolittle, an established American poetess. The facts of the writer’s life that made up the core of the novel are summarized. The parallels are drawn with the Death of a Hero, a novel by Richard Aldington, an English writer. The common features of the works are de-tected as far as the duration of the described events, the prototypes of characters, the choice of means of expres-sion, the manner of narration, and the range of problems are considered. The specificity of the fate of the “lost generation” is shown from the male and female point of view.

Рогачевская М.С. Влияние психологии на литературу в контексте рубежа веков и модернизма

Исследуется проблема влияния психологии на художественную литературу на рубеже XIX – XX веков и в период модернизма. В частности в связи с особой ролью клинического психоанализа в биографиях многих европейских писателей начала ХХ века, а также ввиду сочетания их литературной и научной деятельности можно констатировать сознательное ориентирование В. Вулф, Д.Г. Лоуренса, Г. Гессе и других на ставшие популярными теории З. Фрейда и К.Г. Юнга. Приводятся научные выводы зарубеж-ных исследователей, выделяющих основные факторы указанного влияния, а также рассматриваются отдельные тенденции в изменяющейся форме и идейном содержании создаваемых произведений. В каче-стве примера новой формы психологизма рассмотрен роман И. Звево «Самопознание Дзено». На приме-ре белорусского писателя Ст. Гринкевича выделен дополнительный фактор интердискурсивного харак-тера исследуемого процесса – художественная эссеистика, пропагандирующая достижения психологии и психоанализа. Сделан основной научный вывод, который заключается в выделении нескольких фаз влияния психологии на литературу и представлении жанра психоаналитического романа в качестве од-ной из новых форм психологизма в романном творчестве.

THE INFLUENCE OF PSYCHOLOGY ON FICTION IN THE CONTEXT OF THE TURN OF THE 20TH CENTURY AND MODERNISM

M. RAGACHEWSKAYA

The article examines the influence of psychology on fiction at the turn of the 20th century and during the modernist period. In particular, due to a specific role of the clinical psychoanalysis in many European writers’ biographies at the beginning of the 20th century, and taking into account the fact of their combing the literary and scientific activities, we can state their conscious orientation (V. Woolf, D.H. Lawrence, M. Proust, etc.) to-wards Freud’s and Jung’s theories which became very popular. In the article we also refer to the results of other scholars’ research who analyze the main factors of the influence mentioned. Besides, some tendencies in the changing form and content of the novel created in this period are considered. The new forms of literary “psy-chologism” are presented on the example of I. Svevo’s novel The Confessions of Zeno and the essay of a Belaru-sian writer St. Hrynkevich. The latter also serves as a demonstration of interdiscursivity in the essay genre where the contemporary achievements of psychology and psychoanalysis were actively professed. The main con-clusion of the article consists of singling out several stages in the process of psychology/literature interaction, as well as in the interpretation of the genre of a psychoanalytic novel.

Никифоров А.А. Афроамериканцы второй мировой войны в поэзии белых поэтов США (Л. Кирстейн, В. Гатри, У. Биннер)

Изучен отклик белых поэтов США на проблему расовой сегрегации в годы второй мировой войны и первые послевоенные годы. Объектом исследования выступают стихотворения Л. Кирстейна «Черный солдат», У. Биннера «Поражение», В. Гатри «Ослепление Исаака Вударда». Рассмотрена двойствен-ность положения афроамериканских военных во время и после войны. На примере стихотворения «Чер-ный солдат» раскрывается пренебрежительная позиция белых военнослужащих по отношению к чер-ным как вспомогательному материалу во время боевых действий. «Поражение» дает общую неутеши-тельную оценку победы над нацизмом. «Ослепление Исаака Вударда» иллюстрирует преступное отно-шение белых солдат к афроамериканским соотечественникам, разделившим с ними победу. Делается вывод о том, что реальные события, которые легли в основу стихотворений, приобретают широкий общенациональный смысл посредством художественных текстов.

AFRO-AMERICAN SOLDIERS OF WORLD WAR TWO IN THE POETRY OF THE US WHITES (L. KIRSTIEN, W. GUTHRIE, W. BYNNER)

А. NIKIFOROV

The US white poets’ response to the problem of racial segregation during World War II and aftermath is studied in the article. The object of studies comprises poems “Black Joe” by L. Kirstein, “Defeat” by W. Bynner and “The Blinding of Isaac Woodard” by W. Guthrie. The article dwells on the ambiguity of the state of the African-American men-at-arms during and after the war. On the example of the poem “Black Joe” the insolent attitude of the white troopers towards the blacks (treating them as collateral stuff during the combat) is shown. “Defeat” gives general disappointing estimation of the victory over Nazism. “The Blinding of Isaac Woodard” illustrates wrongful attitude towards their African-American compatriots, with whom they shared the Victory. The following conclusion is drawn: the real events upon which the poems are based find nationwide sense through the artistic writing.

Велюго О.А. Дискурс любви – дискурс невысказанного (Дж. Барнс)

Представлен анализ любовного дискурса на материале рассказа Джулиана Барнса «История Матса Израельсона». Показано, что любовный дискурс включает в себя значительную часть невыска-занного, подразумеваемого, анализ которого необходим для выявления общего смысла произведения. Часто эксплицитный дискурс не соответствует подразумеваемому смыслу и являет собой метонимию последнего. Для передачи этих скрытых смыслов автор использует лексико-синтаксические стилисти-ческие приемы (метафоры, контраст, различные виды повтора и параллелизма) и совокупность символов.

LOVE DISCOURSE: THE DISCOURSE OF THE IMPLICIT (J. BARNES)

О. VELJUGO

The article continues the research dedicated to the problem of love discourse in contemporary British prose. In the given article love discourse is analyzed on the example of the short story by Julian Barnes – The Story of Mats Israelson. The aim of the article is to demonstrate, that love discourse includes a significant por-tion of the implicit, its analysis is necessary in order to reveal the general meaning and idea of the piece of writing. It is an often case, that the explicit discourse does not correspond to the implicit meaning and represents a meton-ymy of the latter. The author makes use of various lexical and stylistic devices (metaphors, contrasts, different types of repetition and parallelism, etc.) and a complex system of symbols to express these hidden meanings.

Семчёнок Л.И. Роль иррационального в творческом наследии И.В. Гёте (на примере романа «Годы учений Вильгельма Мейстера» и новеллистического цикла «Разговоры немецких беженцев»)

Проведен сопоставительный анализ роли таинственных происшествий в романе И.В. Гёте «Годы учений Вильгельма Мейстера» и в его новеллистическом цикле «Разговоры немецких беженцев». В рам-ках жанра новеллы загадочные явления выступают как средство обнаружения истинной природы чело-века, скрытой за маской обыденных явлений. В романе категория случая утрачивает свою субстанцио-нальную значимость и является лишь предпосылкой для дальнейшего самопознания, достичь которого можно через направляемую разумом практическую деятельность. Воспитательная концепция членов Общества Башни основана на гармоничном взаимодействии человеческой индивидуальности с упорядо-чивающим ее разумом и рассматривается в качестве универсальной модели личностного самосовершен-ствования. Иррациональные элементы романа призваны помочь героям выйти из состояния чрезмерной сосредоточенности на собственном «Я», на своих желаниях, покинуть область субъективного, чтобы принять деятельное участие в социальной жизни.

THE ROLE OF THE IRRATIONAL IN J. W. GOETHE’S WORKS (BASED ON THE NOVEL WILHELM MEISTER’S APPRENTICESHIP AND THE TALES OF THE GERMAN REFUGEES NOVELLAE CYCLE)

L. SIAMCHONAK

The article dwells on the comparison of the role of the mysterious incidents in the Wilhelm Meister’s Ap-prenticeship and the Tales of German Refugees by J.W. Goethe. Enigmatic events within the novella genre are the means of revelation of the true nature of a person, hidden behind the mask of the everyday developments. In-cident itself looses its substantive value and is regarded only as a background for further self-actualization, which can be achieved only by means of the mind-driven practice. The moral approach of the Tower Society members is based on the harmonious coordination of the human individuality with the regulating mind, and is considered to be the generic model of personal self-perfection. The irrational elements of the novel provide the possibility to get the characters out of the state of overconcentration on the self and its desires, and to quit the realm of the subjective in order to take part in the social life.

Матырко С.А. Использование элементов эпического театра Б. Брехта в драме Ф. Дюрренматта «Ибо сказано»

Проанализирована ранняя пьеса швейцарского драматурга Фридриха Дюрренматта «Ибо сказано» с целью выяснения особенностей переосмысления некоторых тезисов теории эпического театра Бер-тольта Брехта. Дюрренматт изначально относится к учению Брехта с определенной долей скепсиса. Хоть он и не ставит конкретной задачи переосмысления и интерпретации театральной теории Брех-та, швейцарский драматург подвергает ее критике. Основное внимание уделено общим чертам теорий обоих авторов, а также основным расхождениям во мнениях касательно эпического метода изображе-ния на сцене. В своей пьесе Дюрренматт, с одной стороны, разграничивает два уровня: «уровень игры актера» и «эпический уровень», но с другой – он их вновь связывает друг с другом. В дальнейшем это находит выражение в своеобразной манере речи героев: реплики персонажей насыщены библейскими цитатами, а также аллюзиями на произведения классики литературы.

THE USAGE OF ELEMENTS BERTOLT BRECHT’S EPIC THEATRE IN THE PLAY “IT IS WRITEN” BY FRIEDRICH D?RRENMATT

S. MATYRKA

The early play “It is written” by the Swiss dramatist Friedrich D?rrenmatt is explored. The peculiarities of reinterpretation of some points of the theory of Bertolt Brecht’s epic theatre is analyzed. Initially D?rrenmatt thinks of Brecht’s studies with some kind of criticism. Although he does not set a concrete task to reconsider and to interpret Brecht’s theatre theory, the Swiss play writer subjects it to criticism. The main attention in the arti-cle is given to the similar features of the both authors’ theories and the basic divergences of opinion concerning the epic method of representation on the stage. D?rrenmatt separates the two levels in his play on the one hand: the “play-level” and the “epic level”, on the other hand he connects them to each other again. In the sequel that finds the expression in the original way of saying of the characters: the cues are full of biblical citation and allu-sions on the classic literature works.

Рымарчук Н.А. Природа интертекстуальности в повести К. Вольф «Авария»

Исследована роль интертекстуальности в одном из произведений современной немецкой писа-тельницы К. Вольф, хорошо известной читателям постсоветского пространства. Повесть «St?rfall. Nachrichten eines Tages» («Авария. Хроника одного дня», 1987) представляет особый интерес для бело-русов, так как написана под впечатлением от Чернобыльской катастрофы, буквально по горячим сле-дам этой трагедии. Главная героиня повести – немецкая писательница, размышляющая над последст-виями технических преобразований окружающего мира, над ролью и местом в нем человека. Речь идет не только о Чернобыле, но и о других катастрофических прасобытиях и событиях, которые пришлось пережить человечеству на протяжении своей истории ввиду собственной безответственности и без-рассудства. Среди этих событий – и Вавилонское столпотворение, и вторая мировая война, и атомные бомбардировки Хиросимы и Нагасаки. Подчеркнем, что сознание главной героини действительно мож-но назвать цитатным, так как в мыслях она то и дело обращается к широко известным историческим фактам, мифам, сказкам, народным песням, в памяти то и дело оживают «фрагменты» из авторских произведений писателей-предшественников.

THE NATURE OF INTERTEXTUALITY IN CHRISTA WOLF`S NOVEL «ACCIDENT»

N. RIMARSHUK

The article is devoted to research of intertextuality and its role in one of the works of modern German writer Christa Wolf, well-known to readers of the former Soviet Union. The novel “St?rfall. Nachrichten eines Tages” (“Accident. A Day’s News”, 1987) is of special interest to the Belarusians as it was written just after Chernobyl accident. The main character of the novel, the German writer, thinks over the consequences of tech-nical transformations of the World around, of every person’s role and place in it. The book deals not only with Chernobyl, but also with other catastrophic ancient as well as modern events which have been worrying the mankind throughout the history being the results of men’s irresponsibility and recklessness. Among these events – The Tower of Babel Destruction, World War II, The Atomic Bombing of Hiroshima and Nagasaki and etc. It`s really possible to call the consciousness of the main character a quotation one as in her thoughts she continually addresses to widely known historic facts, myths, fairy tales, national songs, her memory continually revives “fragments” from other author's works which makes the novel itself meaningful.

Данилович Т.В. Николай Гумилев о Теофиле Готье и «искусстве для искусства»

Исследуются особенности интерпретации творчества Т. Готье и теории «искусства для искусства» в литературно-критических статьях и рецензиях Н. Гумилева. По причине родственности поэтических установок французского поэта и вождя акмеистов анализ художественных исканий Готье превраща-ется у Гумилева в обоснование собственных литературно-эстетических принципов. Высоко оценивая автора «Капитана Фракасса», воспринимая его творчество в качестве эстетического ориентира, кри-тик уходит от укоренившегося представления о произведениях Т. Готье как художественном воплощении идеи чистого искусства, которая Н. Гумилеву оказывается чужеродной. Вопреки распространенным су-ждениям о приверженности русского поэта «искусству для искусства», статьи и рецензии Гумилева сви-детельствуют о его негативном отношении к идее автономности литературы, эстетизму и формализму, восприятии искусства как действенного средства духовного преображения человека и общества в целом.

NIKOLAI GUMILEV ABOUT TEOPHIL GAUTHIER AND “ART FOR ART”

T. DANILOVICH

The peculiarities of the interpretation of Gauthier’s creativitive activity and the perception of the theory of pure art in Gumilev’s literary-critical work are considered in the article. The poetic views of the French poet and the leader of acmeists have much in common. Therefore Gumilev’s analysis of Gauthier’s artistic pursuit turns into justification of own literary and aesthetic principles. The critic digresses from deep-seated notions of Gauthier’s creativity as artistic realization of the idea of pure art, which is alien for Gumilev. The poet’s articles and reviews indicate his negative attitude to the idea of the autonomy of literature, they indicate Gumilev’s per-ception of art as an effective means of man’s spiritual transformation.

Первушина Л.В. Анализ художественного произведения в его историко-культурном контексте

Анализ художественного произведения продолжает оставаться одной из актуальных проблем современного литературоведения. В статье отмечаются уже существующие продуктивные методы анализа художественного текста и рассматриваются новые подходы, позволяющие плодотворно и эффективно исследовать литературные произведения, выявляя их идейно-художественную, тематиче-скую, образную и стилистическую основу. Особое внимание уделяется исследованию произведения как «коммуникативно обусловленного связного целого», необходимости системного подхода к рассмотре-нию текста и важности проведения комплексного анализа художественного произведения. Осмысление художественного произведения в его широком историко-культурном контексте позволяет производить многоуровневый детальный анализ произведения как сложной системы, выявляя его различные уровни.

ANALYSIS OF A LITERARY WORK IN ITS HISTORICAL AND CULTURAL CONTEXT

L. PERVUSHINA

The analysis of a literary work still remains one of the most topical problems of contemporary literary theory. The paper deals with the application of traditional approaches to the analysis of a literary work as well as new critical approaches. These approaches help to conduct a thorough investigation into ideological, the-matic, stylistic and artistic peculiarities of a literary work. Special attention is paid to the analysis of a literary work as an artistic whole, which is determined by a communicative purpose. The systemic approach is men-tioned, and the necessity to conduct a complex analysis is emphasized. The importance of a wide historical and cultural context is stressed since it allows scientists, theorists and students to conduct a detailed analysis of the complex organization of a literary work, exposing its different levels. It helps to provide students with systematic and deep understanding of a literary work in particular and literature in general.

Путрова М.Д. Меняющиеся парадигмы текстуальности в отечественном и зарубежном языкознании

Рассматриваются варианты классического подхода к интерпретации текста и те парадигмы текстуальности, которые возникли по мере проникновения в теорию текста целого ряда инноваций: работ по теории литературы, современной лингвистике, семиотике, а также деконструктивистских идей, возникших в герменевтике и философии. Предлагается трактовка текста как сложного семио-тического образования. Очерчиваются взгляды П. Рикёра, Ж. Дерриды, Р. Барта, Ю. Кристевой. Анали-зируется концепция гено- и фонотекста последней. Делается вывод о возможности конструктивного использования некоторых новейших парадигм текстуальности в гендерной лингвистике. Устанавлива-ются немногочисленные объединяющие черты для всех обсуждаемых парадигм. Выделяются те из них, которые могут быть полезными для антропоцентрического описания языка: понимание текста как це-ли и результата языковой деятельности, а также интерпретация личности человека, пользующегося языком, как параметра, определяющего характеристики текста.

VARIABLE PARADIGMS OF TEXTUALITY IN HOME AND FOREIGN LINGUISTICS

M. POUTROVA

The article considers some basic variants of classical approach to the interpretation of text and explores the paradigms of textuality which came into being together with a number of innovations in literary theory, mod-ern linguistics, semiotics as well as together with some deconstructive ideas in Hermeneutics and Philosophy re-lated to the interpretation of text. It offers the understanding of text as a complex semiotic entity and outlines ap-proaches of P. Ricoeur, J. Derrida, R. Barthes, J. Kristeva. Special attention is given to the theory of geno- and phenotext of the latter. The article claims the possibility of creative usage of the new paradigms of textuality and works out a few common features for all approaches which are significant for the anthropocentric description of language. They are as follows: viewing the text as the aim and product of language activity and interpreting the speaking subject as a relevant variable for the manifestation of text.

Белютин Р.В. Функционально-прагматическая типология текстов песен немецких футбольных фанатов

Исследуется коммуникативно-прагматический аспект немецкого спортивного дискурса. План содержания дискурса складывается из нескольких компонентов, прагматическим значениям в силу илло-кутивного и перлокутивного потенциала отводится особое место. Спортивный дискурс представляет собой сложное многоуровневое образование, включает в себя всю сферу устного и письменного общения о спорте, спортивных деятелях – спортсменов, тренеров, судей, функционеров, а также журналистов, комментаторов. Неотъемлемой частью спортивного дискурса, его «изюминкой» является дискурс бо-лельщиков, который помимо общедискурсивных стратегий развивает собственную систему речевых моделей, когнитивных и языковых приемов их репрезентации и т.п. Анализ малоисследованного жанра – песен футбольных фанатов – позволяет выявить и классифицировать речевые акты, реализующиеся в фольклоре данной субкультуры.

FUNCTIONAL AND PRAGMATIC TYPOLOGY OF GERMAN FOOTBALL FANS’ SONGS

R. BELYUTIN

The article is devoted to the analysis of the German sports discourse in its communicative and pragmatic aspect. The discourse content plane is composed of several components; pragmatic meanings due to their illocu-tionary and perlocutionary potential take a special place. Sports discourse is a complex multilevel structure; it involves the sphere of oral and written communication about sport by sports people – sportsmen, coaches, refe-rees, functionaries, as well as journalists and commentators. Part and parcel of the sports discourse, its special appeal is the fans’ discourse, which develops its own set of speech patterns, cognitive and linguistic means for their representation, etc., along with general discourse strategies. Analysis of the underexplored genre – football fans’ songs – helps reveal and classify speech acts realized in the folklore of this subculture.

Логвинова И.В. Интонационная специфика нейтрального стиля произношения в современном немецком языке (на примере рассказа Петера Бикселя “Jodok l?sst gr??en”)

Анализируется аудиозапись художественного текста. Текст произносится в нейтральном стиле. Нейтральный стиль произношения максимально приближен к полному в отношении использования норм акцентуации, ритмизации, паузации и мелодики и в то же время отличается большей вариативностью основных интонационных моделей. Делается акцент на анализе интонационного оформления речи пер-сонажей, использовании интонационных средств выражения модальности. Материалом для исследова-ния явилась аудиозапись художественного текста – рассказа современного немецкого писателя Петера Бикселя “Jodok l?sst gr??en”.

THE INTONATION PECULIARITIES OF NEUTER PRONUNCIATION STYLE IN MODERN GERMAN (BASED ON “JODOK L?SST GR??EN”, A SHORT STORY BY PETER BIXEL)

I. LOGVINOVA

The research is based on the audiorecording of “Jodok l?sst gr??en”, a short story by Peter Bixel. The article is devoted to the analysis of the fiction text. It is pronounced in neuter style, which is closely connected to the complete one as far as the use of accentuation, rhythm, pausing, and melody norms are concerned, while it is characterized by a great variation of the major intonation modes. Special attention is drawn to the analysis of intonation patterns, and the intonation means of modality expression in characters’ speech.

Калеснікава А.А. Радзіма ў моўнай карціне свету беларусаў

Даследуюцца асаблівасці функцыянавання канцэпту “радзіма” ў моўнай карціне свету беларусаў. Вывучаюцца слоўнікавыя дэфініцыі лексем, у якіх аб’ектывуецца канцэпт “радзіма”. Вызначаецца клю-чавое слова, якое найбольш поўна намінуе канцэпт, аналізуецца яго этымалогія. “Наіўнае” ўяўленне пра радзіму раскрываецца падчас аналізу парэміялагічных адзінак, якія падвяргаюцца кагнітыўнай інтэрпрэ-тацыі ў форме абагульнення парэміялагічных сэнсаў (прывядзенне блізкіх сэнсаў да аднаго больш абагуль-ненага). Сэнс парэміі інтэрпрэтуецца як адлюстраванне кагнітыўнай прыметы канцэпту. Асаблівая ўва-га надаецца рэпрэзентацыі канцэпту “радзіма” ў публіцыстычных тэкстах. Сцвярджаецца, што ра-дзіма ўяўляе сабою шматузроўневае паняцце і мае тры базавыя вымярэнні: прасторавае, грамадскае і ідэалагічнае, якія маюць свае ўстойлівыя канкрэтызацыі.

MOTHERLAND IN THE LINGUISTIC WORLD PICTURE OF THE BELARUSIANS

A. KALESNIKAVA

The article investigates the peculiarities of the concept of “Motherland” in the linguistic world picture of the Belarusians. We study the dictionary definition of lexemes, which objectify the concept of “Motherland”. We determine the keyword, which nominates the concept to the fullest extent, analyze its etymology. “Na?ve” view of the Motherland is distinguished during the analysis of paremiological units which are cognitively interpreted in the form of generalization of paremiological senses (drawing close senses to one, more general). The sense of paremii is interpreted as the manifestation of the cognitive feature of the concept. Particular attention is given to representation of the concept of “Motherland” in nonfictional texts. Motherland is stated to be a multi-level concept with three basic dimensions: spatial, social and ideological, which have their own steady specification.

Саўчанка В.М. Функцыі абзаца ў літаратурна-мастацкім тэксце

Тлумачыцца магчымасць розных азначэнняў абзаца і на падставе гэтых азначэнняў прапануецца называць наступныя функцыі абзаца: структурна-семантычную, выдзяляльную, стылістычную і тэкста-ўтваральную. Для пацвярджэння разнастайнасці функцый абзаца падбіраецца ілюстрацыйны матэры-ял, канцэнтруецца ўвага на асаблівасцях функцый абзаца ў творах беларускіх пісьменнікаў. Не адмаў-ляецца магчымасць уключэння абзаца ў сістэму знакаў прыпынку. Рэалізацыя кожнай функцыі абзаца ў літаратурна-мастацкім тэксце непасрэдна звязана са спецыфічнымі прынцыпамі абзацавання.

THE FUNCTIONS OF A PARAGRAPH IN IMAGINATIVE AND LITERARY TEXTS

V. SAUCHANKA

The opportunity of different definitions of a paragraph is explained in the article ‘The Functions of a Paragraph in Imaginative and Literary Texts’. On the basis of these definitions it is suggested to mention the fol-lowing functions of a paragraph: structural and semantic, emphatic, stylistic and text-building function. To ver-ify different functions of a paragraph the visual material is collected and the attention is attracted to peculiari-ties of a paragraph in the works of Belarusian writers. There isn’t a rejection of including a paragraph in the system of punctuation marks. The functions of a paragraph are characterized together with other punctuation marks. There is a confirmation of the realization of each function of a paragraph in imaginative and literary texts that is directly connected with the principle of paragraph’s division.

Любецкая О.И. Проблема разграничения понятий «языковая» и «научная» картины мира

Рассмотрена история возникновения и развития идеи «языковой картины мира». Анализируются различные подходы в отечественной и зарубежной лингвистике к определению и описанию «языковой картины мира». До настоящего времени не существует единого мнения о том, как следует тракто-вать это понятие. Языковая «наивная» картина мира зачастую противопоставляется научной карти-не мира. В статье представлены основные характеристики «научной картины мира». Описаны фунда-ментальные различия между языковой и научной картинами мира, что позволяет сделать вывод о не-тождественности этих двух понятий, которые представляют собой отличные друг от друга конст-рукты, отражающие реальный материальный мир. Научная картина мира играет роль объективной картины мира, тогда как языковая картина всегда субъективна. Они взаимосвязаны между собой, но существуют параллельно и не стремятся соответствовать друг другу.

PROBLEM OF DIFFERENTIATION BETWEEN “LINGUISTIC” AND “SCIENTIFIC” WORLD-IMAGES

O. LIUBETSKAYA

The article deals with the notions of “linguistic” and “scientific” world-images. The history of appear-ance and development of the idea of the linguistic world-image is considered. Different approaches to the prob-lem of definition and description of this notion are analyzed. So far there has been no unanimous opinion how the concept of the linguistic world-image should be treated. The linguistic “na?ve” world-image is often opposed to the “scientific” world-image. The article gives a brief account of the main characteristics of the scientific world-image. The principal differences between these two notions are revealed, which allows to come to the conclusion that they represent essentially dissimilar constructs reflecting the real material world. The scientific world-image acts as the objective world-image, while the linguistic world-image is always subjective. These two concepts are interrelated, but they exist as parallel phenomena and do not tend to be congruous with each other.

Гущенко С.К. Функциональные типы широкого настоящего

Раскрывается взаимосвязь широкого настоящего и актуализация его значений с моментом ре-чи через знание говорящего. Настоящее постоянное и гномическое обобщают опыт всего человечест-ва (в научной сфере физического знания и в области человеческого мнения). Настоящее узуальное и потенциальное выражают количественный и качественный аспекты повторяющегося действия. На-стоящее качественное обозначает статические состояния конкретного субъекта. Проводится ана-лиз функционирования каждого типа с учетом характера субъекта действия, лексико-грамматических особенностей предиката.

PFUNCTIONAL TYPES OF THE LARGE PRESENT

S. HUSHCHANKA

The article reveals the interconnection of the large present and the moment of speech through knowledge of the speaker. Present continuous and gnomic combine experience of mankind (in the scientific field of physical knowledge and human opinions). Present usual and potential are quantitative and qualitative dimensions of re-petitive actions. Present of quality defines static status of a particular subject. The given work analyses opera-tion of each type, taking into account the subject’s nature, lexical-grammatical peculiarities of the predicate.

Казімірская Т.А. Лексічныя і фразеалагічныя сродкі выражэння падтэксту ў трагікамедыі А. Макаёнка “Трыбунал”

У артыкуле ідзе гаворка пра лексічныя сродкі выражэння падтэксту ў трагікамедыі А. Макаёнка “Трыбунал”. Асноўная ўвага акцэнтуецца на некаторых лексічных (пераасэнсаванне мнагазначнасці слова, выкарыстанне кантэкстуальных антонімаў) і фразеалагічных (уласна фразеалагізмы, прыказкі, праклёны) сродках. Прычым аналізуюцца не толькі рэплікі, але і аўтарскія рэмаркі. Галоўны персанаж твора фі-зічна абмежаваны ў дзеяннях, таму пра яго характар, пачуцці, адносіны да блізкіх, пра яго намеры рэ-цыпіент можа даведацца не толькі аналізуючы моўны матэрыял пераважна на семантычным узроўні, але і зазірнуўшы ў тое, што схавана за знешнім слоўным афармленнем. Такая накіраванасць да ўспры-няцця імпліцытнай інфармацыі спрыяе больш глыбокаму разуменню твора.

LEXICAL AND PHRASEOLOGICAL MEANS OF RENDERING IMPLICATION IN THE TRAGICOMEDY “TRUBINAL” BY A. MAKAYONAK

T. KAZIMIRSKAUA

The article centres upon the lexical means of rendering implication in the tragicomedy “Trubinal” by A. Makayonak. Special attention is paid to some lexical (transfers of names, contextual antonyms) and phraseological (proper phraseological units, proverbs and curses) means. The cues as well as the stage directions are under analysis. The main character of the play is physically limited in his actions thus a recipient learns about his character, feelings, relations, intentions analyzing the semantic structure of the text and revealing what is hidden behind it. Such an approach to perceive the implicit information contributes to one’s better understanding of the text.