Полоцкий государственный университет

Полоцкий
государственный
университет

СЕРИЯ E. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ. №7. 2015

Сманцер А.П. Приоритеты и ценностно-смысловое отношение к инклюзивному образованию:
глазами студентов классического университета

На основе гуманистического, аксиологического, системного и других подходов в образовании определены основные характеристики приоритетов и личностных ценностей учителя (взаимоотношения, дети, особые образовательные потребности, инклюзия, инклюзивные знания, умения, компетенции, инклюзивная образовательная среда, профессиональное образование, саморазвитие, здоровый образ жизни), необходимых для работы в инклюзивной образовательной среде. Определено отношение будущих учителей к инклюзивному образованию. Исходя из мнений студентов установлен ранжированный ряд ценностей личности, необходимых для работы в инклюзивной образовательной среде. Определены особенности работы учителя в инклюзивной среде. Выявлен уровень эмоционального принятия детей с особыми образовательными потребностями. Представлен качественный анализ результатов оценки будущими учителями приоритетов и личностных ценностей работы в инклюзивной образовательной среде.

PRIORITIES AND VALUABLE-SEMANTIC RELATION TO INCLUSIVE EDUCATION: EYES OF STUDENTS OF CLASSICAL UNIVERSITY

A. SMANTSER

Based on humanistic, axiological, system and other approaches in the formation of the main characteristics of personal values and priorities of teacher personal (relationships, children, special educational needs, inclusion, inclusive knowledge, skills, competencies, inclusive educational environment; vocational training; self-development, healthy life) required to work in an inclusive educational environment; defined by the ratio of the future teachers for inclusive education; based on the opinions of students set a ranked set of values of the person required to work in an inclusive educational environment. The features of the teacher’s work in an inclusive environment; revealed a level of emotional acceptance of children with special educational needs; is a qualitative analysis of the results of the assessment of future teachers and priorities of personal values work in an inclusive learning environment.

Конышева А.В. Формирование межкультурной компетенции студентов переводческих специальностей

Обучение иностранному языку студентов – будущих переводчиков – должно знакомить не только с языком как таковым, но и с культурой страны изучаемого языка, а также путем сравнения язык может оттенять особенности национальной культуры и знакомить с общечеловеческими ценностями. Иными словами, обучение иностранному языку должно содействовать воспитанию студентов в контексте диалога культур. Это, в свою очередь, требует знаний норм и традиций общения народа-носителя языка, то есть все то, что подразумевается под коммуникативным поведением как частью национальной культуры. Знание норм и традиций общения позволяет участникам речевого акта, принадлежащих к разным национальным культурам, адекватно воспринимать и понимать друг друга, но для этого необходимо обладать межкультурной компетенцией.

FORMATION OF THE INTERCULTURAL COMPETENCE TO STUDENTS OF TRANSLATION PROFESSIONS

А. KONYSHEVA

Learning a foreign language to students – future interpreters – should inform not only with the language as itself, but with the culture of the country whose language is studying, as well as by comparing the language may overshadow the peculiarities of national culture and acquaint with universal values. In other words, learning a foreign language is to contribute to the education of students in the context of dialogue of cultures. This in its turn requires the knowledge of norms and traditions of communication of people – native speakers, that is all meant by communication behavior as part of the national culture. Knowledge of the rules and traditions of communication allows to the participants of the speech act, belonging to different national cultures, adequately perceive and understand each other, but to do this it is necessary to possess the intercultural competence.

Игнатович Е.С. Системная профориентационная деятельность как средство инновационного развития общества

Актуализируется необходимость развития системной психолого-педагогической поддержки социально-профессионального самоопределения молодых людей. Рассматриваются направления современных преобразований профессиональной ориентации как комплекса практических мер по согласованию личностных и социально-профессиональных потребностей в процессе профессионального выбора. Автор дополняет педагогическое знание о профориентационной деятельности, развивая идеологию проектирования системы профориентации, нацеленной на расширение сферы интеллектуальной собственности. Выявлен интегральный признак (целевой) классификации направлений проф-ориентационной деятельности.

SYSTEMATIC VOCATIONAL GUIDANCE ACTIVITY AS A MEANS OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF SOCIETY

E. IGNATOVITCH

The need to develop systematic psychological and pedagogical support for socio-professional self-determination of young people has been actualized. The ways of contemporary changes of vocational guidance as a complex of practical measures to harmonize personal and socio-professional requirements in the process of professional choice have been regarded. The author enriches pedagogical knowledge of career-oriented activities developing the ideology of projecting career guidance system, aimed at expanding the field of intellectual property. The integral feature (target) of classification directions of career-oriented activities has been revealed.

Лятецкая И.Н. Интедиффия в образовательном процессе учреждения высшего образования

Исследуется проблема интедиффии как единства интеграции и дифференциации в образова-тельном процессе учреждения высшего образования. Раскрывается сущность понятия «интедиффия», характеризуются его составляющие. Рассмотрены трудности, возникающие в результате перегиба образовательного процесса в сторону интеграции либо дифференциации обучения студентов. Обоснована необходимость использования интедиффии в учреждениях высшего образования. Интедиффия описана как многоплановое педагогическое явление, которое может выступать как процесс слияния, объединения частей в единое целое и расчленения целого на структурные элементы, части; состояние динамической системы; условие оптимального существования и совершенствования всех развивающихся систем; результат деятельности динамической системы. Рассмотрены ее специфические функции (системности, аксиологическая, развивающая, адаптивная, прогностическая). Интедиффия представ-лена на различных структурных уровнях: макро-, мезо- и микроуровне.

INTEDIFFIYA IN EDUCATIONAL PROCESS OF INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION

I. LYATETSKAYA

The intediffiya problem as unities of integration and differentiation in educational process of institutions of higher education is investigated in the article. The essence of the concept “intediffiya” is opened, the characteristic of its components is submitted. The difficulties resulting from an excess of educational process towards integration or differentiation of training of students are considered. Need of use of an intediffiya for institutions of higher education is proved. Intediffiya is described as the multidimensional pedagogical phenomenon which can act as process of merge, associations of parts in a whole and partitions whole on structural elements, parts; condition of dynamic system; condition of optimum existence and improvement of all developing systems; result of activity of dynamic system. Its specific functions are considered (systemacities, axiological, developing, adaptive, predictive). Intediffiya is presented at various structural levels: macro-, meso- and microlevel.

Ходько А.Ф. Формирование национального самосознания учащейся молодежи

Анализируются особенности национального самосознания учащейся молодежи. Представлены основные аспекты его формирования. При этом подчеркивается особая роль образования и воспитания в формировании национального самосознания. Показано, что именно учреждения образования должны выступать ведущим средством национально-культурного возрождения общества; образовательный процесс следует ориентировать на формирование лучших качеств национального характера, подъем уровня национального самосознания личности. Значительным ресурсом формирования национального самосознания обладают общественные молодежные объединения, особенность которых заключается в том, что они позволяют включать человека в систему общественных отношений и формировать не только активную жизненную позицию, но и социальную ответственность за те процессы, которые происходят в различных сферах деятельности человека.

FORMATION OF NATIONAL CONSCIOUSNESS OF STUDENTS

A. KHODKO

The features of the national consciousness of students are analyzed in the article. The main aspects of the formation of the national consciousness of students are also shown there. At the same time the special role of education and upbringing in the formation of national identity are underlined. Exactly educational institutions should act as leading means of national and cultural revival of the society. The educational process should focus on the formation of the best qualities of the national character, the rise of the level of national consciousness of the individual. Significant resources of the formation of national consciousness have public youth associations, which feature is that they allow you to include a person in the public relations and form not only proactive approach to life, but also social responsibility for the processes that take place in various spheres of human activity.

Селиванова Л.И. Выраженность потребности в саморазвитии у учащейся и студенческой молодежи

Опираясь на теоретические достижения понимания сущности саморазвития, его саногенности, актуальность необходимости создания условий для воспитания культуры самопознания и саморегуляции, рассматривается проблема потребности в саморазвитии личности. Представлены задачи проведенного эмпирического исследования, среди которых выявление выраженности саморазвития личности у учащейся и студенческой молодежи. На основе анализа результатов проведенного исследования на факультете психологии и педагогики в учреждении образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины», а также среди учащихся учреждения образования «Гомельский педагогический колледж имени Л.С. Выготского» сделан вывод о возможности их использования для организации системной профилактической работы с учащимися и студенческой молодежи «группы риска».

REQUIREMENT OF SELF-DEVELOPMENT OF PUPILS AND STUDENTS

L. SELIVANOVA

In this article, the author relies on the reasoning urgency of the problem of self-development, the need to create conditions for a culture of self-knowledge and self-regulation, as well as theoretical achievements of self-development understanding. The objectives of the empirical study, which was conducted at the Faculty of Psychology and Pedagogy at the “Gomel State University named after Francis Skorina” and among stu-dents of Gomel Pedagogical College named after L.S. Vygodskiy where was included identifying the severity of self-identity among students and pupils. Analysis of the results will be used to organize a system of preventive work with identified “risk groups”.

Федяченко Г.В. Психолого-педагогические основы профессиональной направленности преподавания
высшей математики в техническом университете

Рассматриваются теоретические аспекты профессиональной направленности преподавания высшей математики в техническом вузе. Проанализирована проблема профессиональной направленности отдельных учебных дисциплин, а также рассмотрены дидактические вопросы, касающиеся изучения отдельных тем курса высшей математики. Выявлена связь структуры профессиональной направленности с компонентным строением процесса обучения. Приведены результаты анкетирования студентов и преподавателей кафедры высшей математики Белорусско-Российского университета, отражающие реально существующую ситуацию включения задач профессионального характера в учебный процесс.

PSYCHOLOGY AND PEDAGOGICAL BSSES OF PROFESSIONAL ORIENTATION OF TEACHING
THE HIGHER MATHEMATICS AT TECHNICAL UNIVERSITY

H. FEDZIACHENKA

Article is devoted to theoretical aspects of a professional orientation of teaching the higher mathematics in technical high shcool. The problem of a professional orientation of separate subjects is analysed, and the didactic questions concerning studying of some topics of a course of higher mathematics are also considered. The link is revealed between structure of professional orientation and of training process. There are the results of questioning of the students and teachers of higher mathematics department of the Belarusian-Russian University whichreflect a real-life situation of inclusion professional character problems in educational process.

Алексеева А.В. Интерактивные компьютерные обучающие программы
на уроках английского языка в начальной школе

Демонстрируется аналитический обзор интерактивных компьютерных программ по обучению младших школьников английскому языку. Представлены программы-оболочки Hot Potatoes, позволяющие учителю создавать и использовать собственные обучающие материалы. Рассматривается эффективность применения данных программ с точки зрения формирования как рецептивных видов речевой деятельности: восприятия устной и письменной речи, так и её перцептивных аспектов, а именно чтения и письма.

INTERACTIVE COMPUTER TRAINING PROGRAMS AT ENGLISH LESSONS IN PRIMARY SCHOOL

A. ALEKSEEVA

The article presents an analytical overview of interactive computer programs for teaching younger students the English language and a brief overview of the software program “Hot Potatoes” that enables teachers to create and use their own learning materials. It also considers the effectiveness of these programs from the point of view of formation such receptive types of speech activity as perception of oral and written speech, and perceptual aspects, namely reading and writing.

Капусто А.В., Кузнецова А.А. Компетентностный подход в процессе обучения математике
студентов строительных специальностей

Представлен перечень требований современного рынка труда к выпускнику строительных специ-альностей и обосновано использование компетентностного подхода для достижения поставленной цели. Выполнен анализ компетенций, определяемых образовательными стандартами строительных спе-циальностей, в целом и непосредственно для дисциплины «Математика». Сформулированы основные цели математического образования будущих инженеров-строителей, обоснована значимость фундаментальной математической подготовки, определены условия и задачи деятельности преподавателя по достижению поставленных целей. Выделены новые направления по совершенствованию учебного процесса в обучении математике, нацеленные на формирование академических и профессиональных компетенций.

COMPETENCE APPROACH IN PROCESS OF TEACHING BUILDING SPECIALTIES STUDENTS MATHEMATICS

A. KAPUSTO, A. KUZNETSOVA

A list of requirements of the modern labor market to building specialties graduates is represented and the use of competency approach to achieve this goal is justified. The analysis of the competencies defined by the educational standards of building professions in general and specifically for discipline “Mathematics” is fulfilled. The basic objective of mathematical education of future building engineers is formulated, the importance of the fundamental mathematical training is grounded, the conditions and objectives of the teacher to achieve the goals are determined. New areas for improvement of the educational process in teaching mathematics, aimed at the formation of academic and professional competencies, is highlighted.

Таранчук В.Б. Инструменты и средства Wolfram Mathematica
для разработки интеллектуальных обучающих систем

Описаны новые возможности и рекомендации применения технологий компании Wolfram Research для создания и сопровождения интеллектуальных обучающих систем. Технические решения, предлагаемые методы интегрирования интеллектуальных средств системы компьютерной алгебры Mathematica, формата вычисляемых документов CDF, модулей коллекции свободно распространяемых демонстрационных интерактивных программных приложений иллюстрируются на примерах из практики подготовки учебных материалов преподаваемой в Белорусском государственном университете на факультете прикладной математики и информатики дисциплины «Компьютерная графика». Типовые составляю-щие электронного интерактивного учебно-методического комплекса, рекомендуемые для использования основные функции, опции и директивы системы Mathematica перечислены и поясняются в частях применяемых программных модулей при изучении и решении задач темы «Геометрические преобразования в 2D и 3D. Матричное представление, композиция 3D преобразований».

INSTRUMENTS AND MEANS OF WOLFRAM MATHEMATICA FOR DEVELOPMENT OF INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS

V. TARANCHUK

Describes the new features and recommendations of technologies Wolfram Research for the creation and maintenance of intelligent tutoring systems. The technical solutions, proposed methods of integration of computer algebra system Mathematica, Computable Document Format, of modules of open-source collection of interactive demonstration applications are illustrated with examples from the practice of training materials taught in the Belarusian State University at the Faculty of Applied Mathematics and Computer Science discipline “Computer Graphics”. Typical components of electronic interactive educational complex recommended for use basic functions, options and directives of Mathematica are listed and explained in the parts of the software modules used in the study and solution of problems theme “Geometric Transformations in 2D and 3D. Matrix representation, composition 3D transformations”.

Баев В.С., Дайняк И.В., Карпович С.Е. Интерактивный компьютерный практикум по химии

Демонстрируется разработанный компьютерный практикум по химии, который позволяет с помощью интерактивной визуализации проводить виртуальные лабораторные опыты. Описаны структура практикума, основные алгоритмы и интерфейс интерактивных модулей. Представлена методика разработки интерактивных модулей, основанная на сценариях, подготовленных предметными специалистами. Преимуществом компьютерного практикума является возможность осуществлять различные действия над объектами и видеть ход химических реакций в режиме реального времени.

INTERACTIVE COMPUTER PRACTICUM ON CHEMISTRY

V. BAYEU, I. DAINIAK, S. KARPOVICH

The paper presents the developed computer practicum on chemistry, which allows the learner to carry out virtual laboratory experiments using the interactive visualization. The structure of practicum, basic algorithms and the interface of interactive modules were described. The method of the developing of interactive modules was presented, which is based on scenarios prepared by subject specialists. The advantage of computer practicum is an ability to manipulate virtual objects and to see of virtual chemical reaction online.

Ионе В.И. Обоснование социального статуса духовенства в сакральных текстах сенсимонистов

Представлены результаты исследования религиозно-философских текстов К.-А. де Сен-Симона и Б.-П. Анфантена, основателей и руководителей «нового христианства». Определяются стратегии рациональной аргументации авторов, направленной на обоснование теократической модели общественного устройства и высшего социального статуса клира. Осуществляется оценка состоятельности и логической непротиворечивости конкретных аргументов. Делается вывод о субъективно-идеалистическом характере используемых стратегий аргументации, о широком использовании авторами текстов подмены понятий, манипуляции историческими фактами, установлении фиктивных логических и причинно-следственных связей с целью продвижения своего утопического проекта.

EXPLANATION OF THE SPECIAL SOCIAL STATUS OF THE CLERGY IN THE SACRED TEXTS OF SAINT-SIMONIANS

V. IONE

The article presents the results of the study of the religious and philosophical texts of Saint-Simon and Enfantin, the founders and leaders of the “new Christianity”. The author of the article detects the strategies of the rational argumentation of Saint-Simon and Enfantin (this rational argumentation is aimed at substantiation of a theocratic model of social organization and higher social status of the clergy) and evaluates logical consistency of some specific arguments. The author of the article arrives at the conclusion, that the strategies of argumentation have a subjective-idealistic nature, and that Saint-Simon and Enfantin often use substitution of concepts, manipulate historical facts, and establish fake logical links to promote their utopian project.

Киричок А.Б. Киеворусские летописи как политическое явление

Демонстрируется историко-философское исследование киеворусских летописей как политического феномена. Показано, что политика и историческое письмо (летописи) имели как минимум три общие исходные точки; во-первых, политика и историческое письмо адресовали свои инвективы широкому кругу людей; во-вторых, они вместе использовали то, что современный нидерландский философ Ф. Анкерсмит называл «репрезентацией» действительности; в-третьих, летописи и практическая политика часто выражали определенные политические идеи.

KYIVAN RUS CHRONICLES AS POLITICAL PHENOMENON

O. KYRYCHOK

The article is devoted to the historical and philosophical studies of Kyivan Rus chronicles as political phenomenon. According to the author, politics an historical writing (chronicles) had at least three common initial points. Firstly, politics and historical writing addressed their invectives to wide group of people. Secondly, they both used that F. Ankersmit called as “representation” of reality. Thirdly, chronicles and practical politics often expressed some political ideas.

Зайцев Д.М. Понимание смерти в библии

На основе анализа библейских текстов подвергается разбору вопрос понимания смерти. Ссылаясь на цитаты из Священного Писания, рассматриваются основные идеи и предположения по данной проблематике. Показываются различия подходов к пониманию физической смерти и загробной жизни в Ветхом и Новом Заветах. Предлагается точка зрения различных конфессий, а также Отцов Церкви по этому вопросу.

UNDERSTANDING OF DEATH IN THE BIBLE

D. ZAITSEV

The article is subject to analysis of the question of understanding death on the basis of an analysis of the biblical texts. Citing quotations from Scripture describes basic ideas and suggestions on this problem. This article shows the differences between the approaches to the understanding of the physical death and the afterlife in the Old and New Testaments. It offers a point of view of different denominations, as well as the Fathers of the Church on this issue.

Галавашчанка С.І. Біблейскія штудыі ў Кіеўскай духоўнай акадэміі ХІХ – пачатку ХХ стагоддзя:
вынікі і перспектывы даследавання

Дэманструецца вынік шматгадовай даследчай працы аўтара, якая знайшла адлюстраванне ў шэрагу навуковых артыкулаў і ў манаграфіі. Упершыню ва ўкраінскай навуцы здзейснена гістарычная і тэарэтычная рэканструкцыя біблейскіх штудый у Кіеўскай духоўнай акадэміі ХІХ – пачатку ХХ стагоддзя. Дадзены феномен прадстаўлены і прааналізаваны як цэласная сістэма даследчай, выкладчыцкай, багаслоўска-апалагетычнай і рэлігійна-асветніцкай дзейнасці. Асабліва падкрэсліваецца матыў персанальнай рэпрэзентацыі даследчых і дыдактычных практык у сферы бібліязнаўства, даследаванні якіх сталі магчымымі шляхам выкарыстання біяграфічнага і прасапаграфічнага аналізу.

BIBLICAL STUDIES IN KIEV THEOLOGICAL AKADEMY ХІХ – EARLY ХХ СТ.:
INSTITUTIONAL STRUCTURES AND PERSONAL RESEARCH PRACTICES

S. GOLOVASHCHENKO

This article presents a multiyear study undertaken by the author in a number of his research articles and monographs. For the first time in the Ukrainian academic studies, the historical and theoretical reconstruction of biblical studies at the Kyiv Theological Academy in the 19th and early 20th centuries has been accom-plished. This phenomenon is demonstrated and reviewed as a holistic system of research, instructional, theological, apologetic, religious and educational activity. Personal representation of research and teaching practices has especially emphasized.

Мащитько О.В. Основные стратегии исследования языка идеологии в современной философии культуры

Осуществляется теоретическая реконструкция основных стратегий исследования лингвистиче-ского функционирования идеологии: постмарксистской, постструктуралистской, постмодернистской, религиозно-теологической, лингвистической. Выявлены тенденции, общие для всех стратегий изучения языка идеологии в современной культуре: всем перечисленным стратегиям свойственно расширенное понимание идеологии, во всех рассмотренных стратегиях фиксируется связь идеологии и языка, а также обосновывается преимущество исследования идеологии на уровне языка. Критика и сопротивление идеологии ввиду отмеченных положений перемещаются из области содержания в область языка, а так-же актуализируется проблема неявной идеологии.

ТHE BASIC RESEARCH STRATEGIES OF LANGUAGE IDEOLOGY IN THE MODERN PHILOSOPHY OF CULTURE

O. MASHCHITSKA

The article deals with a theoretical reconstruction of the main research strategies of linguistic function-ing of ideology, post-Marxist, post-structuralist, post-modern, theological, linguistic. The trends that are com-mon to all strategies of language learning ideology in contemporary culture: all of the above strategies tend expanded understanding of ideology, in all the strategies fixed link ideology and language, as well as the advantage of the research is justified by the level of language ideology. Criticism and ideology of resistance due to the above-mentioned provisions of the move from content to language, as well as the updated problem implicit ideology.

Клімовіч Г.І. Вытокі і шляхі рэцэпцыі ідэй неатамізму на беларускай геакультурнай прасторы

Выконваецца эксплікацыя і аналіз вытокаў і шляхоў рэцэпцыі ідэй неатамізму на беларускай геа-культурнай прасторы. На прыкладзе факталагічнага матэрыялу аўтар прасочвае асноўныя крыніцы запазычання праграмных установак неатамізму ў беларускую рэлігійна-філасофскую думку. Звяртаецца ўвага на тое, што працэс рэцэпцыі ідэй неатамізму на тэрыторыі Беларусі меў як афіцыйныя (энцыклікі Ватыкана), так і неафіцыйныя крыніцы. Шляхі яго распаўсюджвання былі даволі рознымі, яны закранулі сістэму адукацыі, навуковыя даследаванні; прыклады звароту да філасофскай спадчыны Фамы Аквінскага назіраюцца ў мастацкай літаратуры, шматлікіх артыкулах у часопісах, якія выходзілі пад патранатам каталіцкай царквы на беларускіх тэрыторыях. Пранікненне тамісцкіх установак ажыццяўлялася як праз творчасць асобных мысліцеляў, так і праз дзейнасць рэлігійных таварыстваў.

THE SOURCES AND WAYS OF THE NEOTHOMISTIC IDEAS RECEPTION IN BELARUSIAN GEOCULTURAL SPACE

G. KLIMOVICH

The main aim of the article is to explicate and analyze beginnings and ways of the Neo-thomistic ideas reception on Belarusian geocultural area. On the base of factual material the author traces the main sources of Thomism ideas borrowing program to the Belarusian religious and philosophical thought. The process of neo-thomistic ideas reception in Belarus had both formal (Vatican encyclicals) and unofficial sources. Ways of its spread were different, they raised the educational system, scientific research. Examples refer to the philoso-phical heritage of Thomas Aquinas observed in the literature, numerous articles in journals that appeared as the voice of the Catholic Church in the Belarusian areas. Penetration of Neo-thomistic systems was carried out both through individual creative thinkers, and through the activities of religious communities.

Сабадаш Ю.С. «Новый гуманизм» Аурелио Печчеи и глобальные проблемы: культурологический аспект

Анализируется работа итальянского мыслителя и общественного деятеля Аурелио Печчеи «Человеческие качества» в контексте глобальных проблем современного общества. Раскрывается транскультурный характер неполитической и неформальной организации «Римский клуб», воплотившей социокультурные идеи «нового гуманизма» А. Печчеи. Реконструированы теоретико-практические шаги Печчеи от идеи «нового гуманизма» к «революции гуманизма», нацеленной на урегулирование глобальных проблем жизни человеческого сообщества.

“NEW HUMANIZM” AURELIO PECCEI AND GLOBAL PROBLEMS: CULTURAL ASPECT

J. SABADASH

The article analyzes the work by A. Peccei “Human’s features” and global problems by modern society. The article covers the transcultural character of non-political, informal organization “The Rome Club”, which embodies the ideas of “the new humanism” by Aurelio Pecсei. There reconstructed theoretical and practical steps by A. Pecсei as for “the new humanism” to organizationally oriented “the revolution of humanism”, which is aimed to settle the life of community.

Кургузов В.Л. Национальное культурное пространство: к проблеме теоретического осмысления феномена

Предлагается авторская версия феномена национального культурного пространства; дается характеристика особенностей его структуры и возможных границ демаркации. Ключевыми факторами однородности национального культурного пространства автор определяет государственно-территориальную общность людей и совпадение основных жизненных интересов, которые составляют основу духовной целостности нации. Акцентирована роль национального языка в качестве важнейшего содержательного элемента национального культурного пространства. Рассматривается национальная идея как комплекс базовых идеалов национальной культуры, обеспечивающих её социокультурную целостность.

NATIONAL CULTURAL SPACE: ON THE PROBLEM OF THE THEORETICAL CONCEPTUALIZATION OF THE PHENOMENON

V. KURGUZOV

The paper presents the author’s point of view on the characteristics of the phenomenon of a cultural space, the specifics of its structure and borders, as well as a role of a national language, as the most essential element of a national cultural space, and the place and the role of a state in its development.

Лысова Н.Б. “Няма паэта ў сваёй Айчыне – а можа, Айчыны ў паэта няма?”
Адлюстраванне нацыянальнай самасвядомасці ў рускамоўнай паэзіі Беларусі

Даследуецца праблема нацыянальнага самавызначэння лірычных герояў рускамоўнай паэзіі Беларусі. Выяўляюцца рускі, яўрэйскі і беларускі нацыянальныя паэтычныя праекты ў творчасці Анатоля Аўруціна, Блажэннага Веніаміна, Андрэя Скарынкіна і Валянціны Паліканінай. Аналізуюцца характэрныя вобразныя асаблівасці паняцця “Радзіма” ў творах гэтых аўтараў. Фіксуюцца агульная прыхільнасць паэтаў да вобраза “чужой бацькаўшчыны” і пошукі вышэйшага нацыянальнага сэнсу ў хрысціянскіх ідэях.

“THERE IS NO POET IN MOTHERLAND – OR THE POET HAS NO MOTHERLAND?”
THE PRESENT OF NATIONAL CONSCIOUSNESS IN BELARUSIAN POETRI IN THE RUSSIAN LANGUAGE

N. LYSOVA

National consciousness of lyric heros is analyzed in Belarusian poetry in the Russian language. The author presents Russian, Jewish and Belarusian national projects in the poetry of A. Avruthin, Blazhennyj Veniamin, F. Scarunkin and V. Policanina. Characteristic features of the image of Motherland in this poetry is described. In conclusion the author states gtntral themes “strange motherland” and “the search of God in the Motherland”.

Жылко У.А. Увасабленне архетыпа героя ў творчай спадчыне суб’ектаў беларускай культуры ХІХ стагоддзя

Абапіраючыся на архетыпічную тэорыю К.Г. Юнга, выяўляецца адметнасць увасаблення археты-па героя ў мастацкай спадчыне суб’ектаў беларускай культуры на матэрыялах літаратуры і жывапісу ХІХ стагоддзя. Адзначаецца, што беларускія суб’екты сацыякультурных працэсаў ХІХ стагоддзя семантычна ўвасаблялі ў архетыпе героя якасці боскай пакоры, цярплівасці, негвалтоўнага асветніцкага супраціву на аснове маральнасці, мірнага рэфармавання існуючай сітуацыі і непасрэднага змагання, адкрытай барацьбы за самавызначэнне, свабоду і справядлівасць.

THE EMBODIMENT OF THE ARCHETIPE OF HERO IN THE ARTISTIC HERITAGE
OF THE SUBJECTS OF THE BELARUSIAN CULTURE OF THE XIX CENTURY

U. ZHYLKO

Using the Jungian archetypal theory it is analyzed the feature of the interpretation and discussed archetype of Hero in the artistic heritage of the subjects of Belorussian culture (based on the art and literature of the XIX century). It is noted that the subjects of social and cultural paradigms of the XIX century based on the interpretation of the archetype of the Hero built a harmonious model-specific characterization of the existence of the Belarusian nation, as evidenced by the combination of the Hero archetype within the semantic realization of the patience, non-violent resistance by improving morality, reform of the existing situation and direct competition, the fight against injustice for highest ideals of the freedom, truth and justice.

Данченко А.К. Диалог с библией в живописи и музыке англо-американского модернизма

На примере творчества У. Льюиса и Б. Бриттена исследуется культурологическая проблематика диалога с Библией в живописи и музыке англо-американского модернизма. Обосновывается идея, что в живописи Льюиса диалог с Библией осуществляется через сюжеты о творении мира, о трех мироносицах, через образ Бога-Творца и мифологему Земли Обетованной; его образы и сюжеты тесно связаны со смещением фокуса в системе культурных ценностей с Запада к Востоку, от монотеизма к политеизму. Написанные на библейские сюжеты о потопе, о трех отроках в печи огненной и о блудном сыне оперные произведения Бриттена раскрывают диалог с Библией через характерные традиции средневековой литургии. Оставаясь центральной темой в творчестве модернистов, библейские сюжеты объединяют вокруг себя аллюзии различных культур, в том числе восточных.

THE DIALOGUE WITH THE BIBLE IN ART AND MUSIC OF ANGLO-AMERICAN MODERNISM

A. DANCHENKO

This article is devoted to the dialogue with the Bible in art and music of Anglo-American modernism on the examples of W. Lewis and B. Britten’s works. In Lewis’s art the dialogue with the Bible is realized by the plot of world’s creation, the plot of women who brought anoitments to Christ’s tomb, the image of God-Сreator and the mythologeme of the promised land. All this is closely related to the shift of cultural focal point from West to East and from monotheism to polytheism. Britten’s operas are made on the plots of flood, three boys in the burning furnace and the prodigal son. The dialogue with the Bible is also manifested through the elements of medieval liturgy. Being the center of the operas, the biblical plots integrate around themselves allusions on different cultures including allusions on the East in wide meaning.

Руденик В.В. Системный подход как методология исследования
в сфере физической подготовки военнослужащих

Исследуется развитие системного подхода как методологии познания. Разработаны основные положения методологии системного подхода в сфере физического воспитания. Выработан алгоритм использования системного подхода в процессе изучения двигательной деятельности в сфере физической подготовки военнослужащих. Разработанный алгоритм использован в процессе исследования военно-прикладной физической подготовки как компонента системы национальной безопасности Республики Беларусь. Выявлены системообразующие факторы компонент национальной безопасности Республики Беларусь. Установлены взаимосвязи между военно-прикладной физической подготовкой военнослужащих и другими компонентами системы обеспечения национальной безопасности Республики Беларусь. Разработаны положения, реализация которых позволяет эффективно и своевременно влиять на систему военно-прикладной физической подготовки адекватно изменениям в системах, находящихся на более высоких иерархических уровнях системы обеспечения национальной безопасности Республики Беларусь.

SYSTEMATIC APPROACH AS THE METHODOLOGY OF RESEARCH
IN THE FIELD OF PHYSICAL TRAINING OF MILITARIES

V. RUDZENIK

The article studied the development of a systematic approach as the methodology of knowledge. The main positions of the methodology of the system approach in the field of physical education were developed. The algorithm of a systemic approach was developed in the research process of motion activity in the field of physical training of militaries. This algorithm is used during the study of the military-applied physical training as a component of the national security system of the Republic of Belarus. The backbone factors were identified as a component of the national security system of the Republic of Belarus. The relationship between the military-applied physical training of the militaries and other components of the national security system of the Republic of Belarus were installed. The provisions whose implementation enables to influence efficient and timely on the system of military-applied physical training were designed, adequate changes in the systems that are at higher hierarchical levels of the national security system of the Republic of Belarus.

Лутковская О.Ю. Фитнес как инновационный вид оздоровительной физической культуры

Исследуются отдельные, наиболее важные положения теории фитнеса, признанного лидера современной физкультурно-оздоровительной практики. Фитнес рассматривается как инновационный вид оздоровительной физической культуры. При этом особое внимание уделяется анализу фитнес-прграмм и их главной отличительной характеристике – фитнес-технологиям. Представлен ряд возможных классификаций фитнес-программ, базирующихся на различных признаках. Выделены причины интеграции фитнеса в отечественную физкультурно-спортивную практику.

THE ISSUE OF CERTAIN PROVISIONS OF THE THEORY OF FITNESS

O. LUTKOVSKAYA

The main propositions of fitness theory are analyzed in the article. Fitness is a leader among modern health-improving practices. Fitness is considered as innovative kind of health-improving physical culture. Special attention is given to the analyses of fitness programmes and their distinctive characteristic-fitness technology. A set of possible classifications of fitness programmes, based on various criteria, are described in the article. The article highlights the reasons of fitness integration into domestic sports practice.

Нарушевич К.И. Особенности применения нетрадиционных технологий физического воспитания у школьников

Рассматриваются особенности применения нетрадиционных технологий физического воспитания. В ходе предварительных экспериментальных исследований использовались как педагогические, так и инструментальные методы исследования: окружность грудной клетки; экскурсия грудной клетки; пробы Штанге и Генчи; дыхательный объем; жизненная емкость легких; резервный объем выдоха; резервный объем вдоха; максимальная вентиляция легких; Индекс Тиффно. Выявлено, что нетрадиционные технологии физического воспитания значительно повышают резервные возможности организма, улучшают обмен веществ, укрепляют нервную систему; в виде дыхательной гимнастики могут найти свое применение на уроках физической культуры. Даны рекомендации по выполнению дыхательных упражнений для детей среднего школьного возраста.

THE PECULARITIESOFNON-TRADITIONALTECHNOLOGIES OF PUPILS‘PHYSICAL EDUCATION

K. NARUSHEVICH

In the article different definitions of non-traditional technologies of physical education are given and features of their application are marked. It was revealed that the combined use of traditional and non-traditional technologies increases reserve abilities of the organism and improves metabolism, the nervous system. In preliminary experimental studies both pedagogical and instrumental methods of research were used: chest circumference, chest excursion, Shtenge and Genchitests, TV (tidal volume), vital capacity of the lungs, expiratory reserve volume, inspiratory reserve volume, the maximum ventilation of lungs, index Tiffno. It was revealed that thein novative technologies of physical education such as breathing exercises for schoolchildren may find their application in physical training lessons. Recommendations are given on the implementation of breathing exercises for children of secondary school age.

Апанасенко И.П. Рекреационная функция туристических походов

Рассматриваются вопросы организации, проведения туристических походов и других рекреационных мероприятий с целью сохранения и укрепления здоровья, поддержания здорового образа жизни. Особое внимание уделено методике определения оптимальной двигательной активности и физической нагрузки. В качестве основных показателей физиологических функций как индикатора здоровья предлагается использовать частоту сердечных сокращений, артериальное давление, легочную вентиляцию, а также данные самоконтроля – сон, аппетит, чувство бодрости или усталости, настроение и готовность продолжать занятия.

RECREATIONAL FUNCTION OF HIKING

I. APANASENKO

The article deals with the organization, the holding of hiking and other recreational activities in order to maintain, to make health stronger and to keep a healthy lifestyle. Special attention is given to the method of determining the optimal physical activity and exercise. As the main indicators of physiological functions as an indicator of health, it is proposed to use such as heart rate, blood pressure, pulmonary ventilation, as well as self-control – sleep, appetite, sense of vigor or fatigue, mood and willingness to continue the exercise.